پنج ترفند برای راه‌اندازی یک سایت موفق و چشم‌نواز

پنج ترفند برای راه‌اندازی یک سایت موفق و چشم‌نواز

بین سال‌های 2007 تا 2011 میزان فروش محصولات شرکت میتسوبیشی موتورز، خودروساز بزرگ ژاپنی، به افراد نسل دیجیتال (Millennials) تقریباً 30 درصد کاهش یافت. 
پس از تحقیقات مشخص شد که این کاربران - یعنی کسانی که سال تولدشان بین اوایل دهه 80 تا اوایل 2000 است - نمی‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را از وب‌سایت میتسوبیشی دریافت کنند زیرا این سایت برای ابزار همراه (از قبیل تلفن همراه، تبلت، فبلت و غیره) مناسب نیست. 

این کمپانی ژاپنی در سال 2014 سایت خود را سازگار با موبایل (Mobile-Friendly) کرد و سه ماه پس از آن تاریخ، میزان فروش شرکت 57 درصد افزایش یافت. 
واقعیت آن است که امروزه وب‌سایت‌ها نقش مهمی در تجارت های خرد و کلان دارند.
بر اساس پژوهش‌های دانشگاهی، اکنون کاربران برای کسب اطلاعات مربوط به برندها، اغلب به فضای دیجیتال مراجعه می‌کنند و علاقه چندانی به منابع آفلاین ندارند. 
بر اساس پژوهش دانشگاه استنفورد، حدود 75 درصد کاربران با مشاهده وب‌سایت یک شرکت یا برند، در مورد میزان قابل اعتماد بودن آن برند اظهار نظر می‌کنند، بنابراین سایت‌ها باید از نظر بصری جذاب و گیرا باشند.
البته «ظاهر» همه چیز نیست؛ امروزه توقع کاربران از سایت‌های شرکتی چیزی بیش از ظاهر آن است. آنها دوست دارند اطلاعات را به راحتی و با سرعت در سایت پیدا کنند.

پنج کلید برای طراحی سایت

 

از آنجا که وب‌سایت‌های تجاری وظایف زیادی بر عهده دارند و بخش‌های مختلف آن باید مرتب به روز شود، نحوه طراحی، راه‌اندازی و به‌‎روزرسانی سایت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
شما برای داشتن یک وب‌سایت محشر که بتواند نگاه کاربران را به خود جلب کند و بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد، می‌توانید این شش مرحله را در دستور کار خود قرار دهید:

مرحله اول: از متون و تصاویر حرفه‌ای استفاده کنید 
کاربرانی که برای نخستین بار وارد یک سایت می‌شوند، با گذشت فقط دو دهم ثانیه نسبت به آن قضاوت می‌کنند. بنا به گفته Entrepreneur.com پس از این زمان بسیار کوتاه، اگر وب‌سایت نتواند در 2.6 ثانیه بعدی نگاه کاربر را به خود جلب کند در واقع می‌شود گفت که قضیه را باخته است. این آمار و ارقام به این معناست که برخورد اول کاربر با سایت فوق‌العاده اهمیت دارد.
برای این که سایت تان بتواند به خوبی دلربایی کند، راهکارهای پنج‌گانه ذیل را مدنظر قرار دهید:

1. بر هدف اصلی سایت‌تان تمرکز کنید
شما ممکن است اهداف زیادی برای سایت‌تان تعریف کرده باشید ولی در لابه لای اینها نباید هدف اصلی را - که مهمترین هدف و فلسفه وجودی وب‌سایت است - به دست فراموشی بسپارید. این هدف می‌تواند مواردی همچون فروش محصول یا سرویس، آموزش دادن به مشتریان، برندسازی، به دست آوردن مشتریان سرنخ (leads) و غیره باشد. هر تصویر، هر لینک، هر متن و هر دکمه‌ای که در سایت کار می‌کنید باید ناظر به این هدف اصلی باشد. 
به عنوان مثال، اگر سایت شما به دنبال جذب سرنخ (leads) است باید به شیوه‌های مختلف، در صفحات سایت بخش‌هایی برای دریافت اطلاعات کاربران تعبیه کنید.

2. متن ها را کوتاه بنویسید 
از یاد نبرید که شما فقط سه ثانیه برای جلب نظر کاربری که به سایت‌تان مراجعه کرده زمان دارید.اگر در این کار موفق بودید، وی به گشت و گذار در سایت رضایت می‌دهد و الا فلا!
امروزه سلیقه کاربران فست فودی شده و آنها به هیچ وجه به متن‌های پیچیده و طولانی و پارگراف‌های تو در تو روی خوش نشان نمی‌دهند (به جز بعضی موارد خاص، مثل مقالات علمی).
متن‌های شما باید کوتاه و روشن باشد؛ به عبارت دیگر باید هدف‌تان را در قالب جملات شسته و رفته آشکارا بیان دارید.

3. از تصاویر بزرگ استفاده کنید 
شاید شما در وبگردی‌های خود متوجه شده باشید که امروزه برخی شرکت‌های معظم از عکس‌های بزرگ یا حتی ویدئوهای تمام صفحه در سایت خود استفاده می‌کنند. این شیوه درست است چرا که یک تصویر زیبا، بزرگ و هدفمند می‌تواند به راحتی کاربر را به سمت خود بکشاند.

4. از رنگ‌ها غافل نشوید 
مطالعات نشان می‌دهد که رنگ می‌تواند شناخت برند (Brand Recognition) را تا 80 درصد افزایش دهد. بحث در مورد انتخاب رنگِ مناسب برای هر برند بسیار مفصل است و در این مختصر نمی‌گنجد ولی اجمالاً بدانید که مباحث مختلفی از جمله روانشناسی و بازاریابی در این قضیه دخیل است. 

5. بازطراحی کنید ولی به عناصر اصلی سایت وفادار باشید
Mike Santos مدیر بازاریابی G3 Communications می‌گوید در بازطراحی (یا به اصطلاح ری.لانچ) یک وب‌سایت باید ایده‌های جدیدی ارائه شود ولی در طراحی جدید باید عناصری از سایت قبلی نیز وجود داشته باشد. ممکن است شما در بازطراحی سایت خود، فلک را سقف بشکافید و طرحی نو در اندازید ولی اگر مشتریان با شکل و شمایل قبلی سایت‌تان خو گرفته باشند، این کار - هر چند مزایایی به همراه دارد ولی - می‌تواند آنها را دلزده کند. 

 

بازطراحی وب سایت

مرحله دوم: نقشه راه داشته باشید 
با توجه به حجم زیاد محتواهایی که در یک شرکت تولید می‌شود، شما باید برای سازماندهی روند تولید محتوا و نجات از سردرگمی، یک سیستم گردش کار تدارک ببینید. در غیر این صورت ممکن است کارمندان سازمان وقت گرانبهای خود را صرف تولید محتواها، تصاویر و مطالبی کنند که یا با کار دیگر همکاران‌شان تداخل دارد، یا چندان جالب نیست و یا اصلاً کسی نباشد که بر کم و کیف کار آنها نظارت کند. 
برای هر بخش - مثلاً دپارتمان فروش - چند نفر خاص را به کار تولید محتوا بگمارید و یک ناظر هم برای آنها تعیین کنید - مثلاً مدیر فروش - تا کیفیت محتواهای تولیدی را بررسی کند و آنها را از اشتباه‌های نگارشی و مفهومی بپیراید.
استفاده از یک سامانه مدیریت محتوا یا CMS (مخفف content management system) راه حل خوبی برای غلبه بر این مشکل است. علاوه بر این حتماً می دانید که CMS به دلایل مختلفی بهبود سئوی سایت‌ها را به دنبال دارد. 

 
مرحله سوم: سایت‌تان را با موبایل سازگار کنید

در سال 2014 اینترنت موبایلی بر اینترنت دسکتاپی غلبه کرد. اکنون 1.2 میلیارد کاربر موبایل به دست در اقصی نقاط جهان زندگی می‌کنند. در حال حاضر این احتمال که مشتریان بالقوه، سایت شرکتی شما را بر روی تبلت یا اسمارت‌فون تماشا کنند بسیار زیاد است لذا به‌جا و بلکه ضروری می‌نماید که شما سایت‌تان را به شیوه سازگار با موبایل یا Mobile Responsive طراحی یا بازطراحی کنید. 
در این شیوه - که وب‌سایت به طور خودکار با نمایشگرهای کوچک متناسب می‌شود - محتواهای مهم و ضروری در همان ابتدا به چشم می‌آید و حتی‌المقدور نیاز به اسکرول کردن به چپ، راست یا پایین صفحه از میان می‌رود‌. 
اگر کاربران با ابزار همراه به سراغ سایت‌هایی بروند که Mobile Responsive نیستند، ممکن است در دسترسی به اطلاعات به مشکل بربخورند، ناوبری در سایت برای‌شان دشوار باشد، و دست آخر هم عطای کار با سایت را به لقایش ببخشند.
این در حالی است که امروزه سرعت وبگردی به یکی از عوامل بسیار مهم رتبه‌بندی سایت‌ها تبدیل شده است و سایت‌های کُند خیلی زود از گردونه رقابت‌ها حذف می‌شوند. 
یک توسعه‌گر قادر است سایت شما را Mobile Responsive کند ولی اگر شما از CMS وبی استفاده می‌کنید، می‌توانید به دنبال پلتفرم‌هایی باشید که به طور پیش‌فرض این قابلیت ارزشمند در آنها نهفته است. 
البته توصیه می‌شود در همان مرحله نخست طراحی وب‌سایت، مقوله سازگاری با موبایل را در ذهن داشته باشید، و حتی نظر برخی کارشناسان بر این است که که چه بهتر که از همان ابتدا سایت شرکتی، Mobile Responsive ساخته شود. 

طراحی واکنشگرا

مرحله چهارم: سایت را تعاملی کنید 

سالهاست که شرکت‌ها به دنبال بازاریابی از طریق فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی هستند ولی امروزه این روند دستخوش تغییر شده است. در فوریه سال 2014 جستجوی طبیعی (organic reach) در فیس‌بوک به طور متوسط 6 درصد بوده در حالی که این رقم در اکتبر سال 2013 بالغ بر 49 درصد گزارش شده است. 
اکنون شرکت‌ها با درک اهمیت تعاملات کاربران، وبلاگ‌های مخصوص خود را راه‌اندازی می‌کنند و یا با برپا نمودن انجمن‌های تخصصی، مباحث جذاب و پرهیجان را میدان‌داری می‌نمایند. 
کاربران به این انجمن‌ها به عنوان یک منبع دست اول دریافت اطلاعات خاص می‌نگرند؛ چه چیزی بهتر از این؟!
یک بررسی نشان می‌دهد که در سه سال گذشته 25 درصد به تعداد کسانی که با استفاده از انجمن‌های شرکتی به دنبال دریافت خدمات مشتری هستند، افزوده شده است. 
یک انجمن آنلاین می‌تواند مزایای بسیاری برای شما و مشتریان‌تان به ارمغان آورد که این چهار مورد از جمله آنهاست:
1. مشتری‌ها ممکن است تمایل داشته باشند درباره برند محبوب خود، در توییتر و فیس‌بوک بحث کنند ولی اگر شما - به عنوان صاحب این برند دوست‌داشتنی - این گفتگوها را به انجمن خود بیاورید قطعاً سود کرده‌اید. 
 2. 82 درصد کاربران مایلند به هنگام خرید آنلاین، پیام‌ها و اطلاعیه های شخصی دریافت کنند.
اگر شما یک انجمن تشکیل دهید، بازدیدکنندگان از این که می‌بینند جایی وجود دارد که در آنجا قادرند با دیگران اختلاط کنند و اطلاعات نابی درباره محصول یا سرویس خریداری شده به دست آورند، در دل خوشحال خواهند بود. 
3. بازدیدکنندگان را به صرف زمان بیشتر در سایت تشویق می کند. 
چگونه؟ 
مثلاً در پست‌های‌تان به بخش‌های جذاب سایت و به دیگر پست‌های وبلاگتان لینک بدهید، به ویژه به پست‌ها و مطالب مرتبط.
4. سئو را بهبود می‌بخشد.
جستجوگرهای اینترنتی به محتواهایی که کاربران تولید می‌کنند خیلی بها می‌دهند لذا هر چه تعامل کاربران در انجمن سایت تان بیشتر و عمیق‎تر باشد، سئوی سایت شما بهتر می‌شود.

مرحله پنجم: مراقب اشکالات احتمالی باشید
یک وب‌سایت هر چقدر هم که با دقت و حساب شده طراحی گردد و هر چقدر هم طراحان آن حرفه‌ای و باتجربه باشند، باز هم بروز مشکلات اجتناب‌ناپذیر است. شما می‌توانید با تهیه یک چک لیست، مشکلات و تاثیر مخرب آنها را به حداقل برسانید:
 1. فرم‌های سایت را بررسی کنید
اگر یک سایت برای تولید سرنخ (leads) طراحی شده باشد احتمالاً در آن یک پلتفرم خودکار بازاریابی به کار رفته است. پیش از راه‌اندازی سایت، به سراغ فرم های مندرج در آن بروید و از کارکرد صحیح آنها مطمئن شوید. 
آیا فرم‌ها، اطلاعات کاربران را به سیستم خودکار بازاریابی ارسال می‌کنند؟
آیا فرم‌ها همگی عاری از خطا هستند؟
آیا در تکمیل فرم‌ها هیچ اشکال و نقصی پیش نمی‌آید؟
آیا کاربران، پاسخ‌های خودکار دریافت می‌کنند؟


2. URLها را چک کنید
URLهای موجود در سایت را یکی یکی تست کنید و از این که این لینک‌ها شما را به مقصد درست می‌رساند مطمئن شوید. وجود یک لینک بی‌کار در سایت، یا لینکی که کاربر را به ناکجاآباد می‌برد، خیلی زننده است و از غیرحرفه ای بودن سایت حکایت دارد. 

3. از مرورگرهای مختلف استفاده کنید 
برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارهایی همچون Super Preview استفاده کنید تا ببینید نحوه بارگزاری سایت در طیف وسیعی از مرورگرها چگونه است.

4. سرعت سایت را بررسی کنید
سرعت، سرعت و سرعت. امان از سرعت، که اکنون به یکی از مهمترین ملاک‌های رتبه‌بندی سایت‌ها تبدیل شده است. شما با استفاده از وب‌سایت‌هایی همچون Pingdom.com و WebPagetest.org می‌توانید این مهم را تست کنید.

5. کیفیت تصاویر را بررسی نمایید
تمام تصاویر به کار رفته در سایت باید برای نمایش در مرورگرهای رایج بهینه شده باشد. برای این کار می‌توانید برنامه ImageOptim را به خدمت گیرید. 

6. ابزارهای تحلیلی را فعال کنید
با استفاده از تحلیلگر گوگل موسوم به Google Analytics و یا دیگر ابزارهای مناسب، می‌توانید ترافیک سایت‌تان را بررسی کنید و از داده‌های به دست آمده از نحوه فعالیت بازدیدکنندگان، اطلاعات ارزشمندی کسب کنید. 

7. سایت‌تان را زیر شوک بیازماید
ترافیک بالای سایت می‌تواند عملکرد وب سرور را مخدوش کند. شما با استفاده از برنامه‌هایی همچون Load Impact می‌توانید عملکرد وب سرور خود را در شرایط عادی و تحت فشار محک بزنید.

اکنون وب‌سایت زیبای شما آماده بهره‌برداری است. 


راه اندازی موفق وب سایت

و در پایان
راه‌اندازی موفق یک سایت محشر و پرآوازه ظرافت‌های زیادی نیاز دارد. رشد فوق‌العاده کاربران اینستاگرام نشان می‌دهد که امروزه «تصاویر» به یکی از میدان‌داران اصلی فضای وب تبدیل شده است. برای جذب کاربران، از تصاویر سرزنده و قوی استفاده کنید.
بکوشید کاربران سایت‌تان را فقط سرگرم نکنید بلکه به آنها چیزهای مفید بیاموزید، مشکلات‌شان را حل کنید و به سوالات‌شان حتی‌المقدور پاسخ دهید. 
به عنوان حسن ختام، از یاد نبرید که امروزه بسیاری از تعاملات کاربران با برندها، از طریق وب‌سایت آنها کلید می‌خورد. یعنی موفقیت یا عدم موفقیت شرکت‌ها تا حدودی در گرو نحوه طراحی و عملکرد وب‌سایت آنهاست. 

ماجرای میتسوبیشی را که در سطور آغازین این نوشتار اشاره کردم، به خاطر داشته باشید. اگر چه طراحی و اجرای یک سایت قوی ممکن است زمان و هزینه زیادی از شما بگیرد، ولی نتیجه کار شما را شگفت‌زده خواهد کرد. 
**********************************************
عنوان مقاله: 
5Keys to Launching a Killer Website

ترجمه : گروه IranDNN ( جزایری )
استفاده از مطالب صرفاً با ذکر منبع آزاد است.

برچسب ها : : طراحی سایت موفق
تعداد امتیازات :

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

نظرات ارسال شده

هم اکنون هيچ نظري ارسال نشده است. شما مي توانيد اولين نظردهنده باشد.

DnnForge - NewsSearch

گروه ها

آرشیو آموزش

نظرات کاربران

بالا