بهبود مهارت‌های حل مسئله به وسیله تلفیق گیمیفیکیشن و یادگیری الکترونیکی

  • 07 آذر 1395
  • Article Rating
بهبود مهارت‌های حل مسئله به وسیله تلفیق گیمیفیکیشن و یادگیری الکترونیکی

حل مسئله (Problem solving) یکی از چالش برانگیزترین مهارت‌هایی است که طی آن، فرد می‌کوشد با استفاده از عناصری همچون آزمون و خطا، تفکر جانبی و تجربه، به راه حل صحیح دست یابد و به عبارت دیگر، بر مشکل موجود فائق آید.

 

در این نوشتار ما چهار ترفند را که با استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن می‌توان در حوزه یادگیری الکترونیکی، بهتر به حل مسئله پرداخت بیان می‌داریم.

 

در ابتدا بد نیست بدانیم که گیمیفیکیشن (Gamification) به زبان ساده یعنی استفاده از عناصر و تفکرات بازی‌گونه در زمینه‌هایی که ماهیت بازی ندارند.

 

حال تلفیق این اصطلاح با eLearning می‌شود استفاده‌ی مشترک از عناصر یادگیری الکترونیکی سنتی و مکانیزم‌های بازی از قبیل کسب امتیاز و صعود بازیگر به مرحله بالاتر.

 

در چنین فضایی یادگیرنده آنلاین (online learner) این فرصت را می‌یابد که چالش‌های دنیای واقعی را در یک محیط یادگیری مورد بررسی و کلنجار قرار دهد؛ آن هم با پیش‌زمینه بازی.

 

بر همین اساس بازی‌کاریِ دوره‌های یادگیری الکترونیکی می‌تواند مهارت‌های حل مسئله را در افراد بهبود بخشد و آنها را در غلبه بر چالش‌های روزمره کمک نماید.

 

1. پرداختن به یک حوزه، شما را از توجه به دیگری باز ندارد

 

در این مبحث ما با دو عنوان اصلی سر و کار داریم: گیمیفیکیشن یا بازی‌کاری، و یادگیری الکترونیکی یا همان eLearning.

بزرگترین اشتباه در خصوص گیمیفیکیشن یادگیری الکترونیکی عبارت است از تمرکز فراوان بر مکانیزم‌های بازی و به فراموشی سپردن اهداف آموزشی.

 

در گیمیفیکیشن عناصر جذابی همچون کسب امتیاز و مدال اوردن، همگی در چارچوب مشکل و معمای مطرح می‌شود، و فرد می‌تواند مشکل را به بخش‌های کوچکتری تجزیه کرده و استراتژی یادگیری الکترونیکی خود را سفارشی نماید.

 

با این حال در چنین فرایندی، نباید هدف اصلی گم شود.

 

به عنوان مثال، هر سطح می‌تواند با یک مهارت فرعی همراه باشد که فرد پیش از اتمام آن، باید چیزی را آموزش ببیند.

 

نکته مهم دیگر این که باید مشخص شود کدام مکانیزم‌های بازی، برای انگیزش یادگیرنده آنلاین به کار می‌رود.

 

این سازوکارها باید با اهداف یادگیری نیز کاملاً ارتباط داشته باشد.

 

2. پیش‌فرض‌های نادرست را کنار بگذارید

 

شما نباید به طور خودکار چنین فرض بگیرید که یادگیرندگان آنلاین می‌دانند چطور کسب امتیاز کنند و جایزه به دست آورند؛ بلکه باید یک سری دستورالعمل‌های روشن و شفاف در این خصوص فراهم آورید و در آنها، ارزش و کارکرد هر مرحله را تشریح نمایید.

 

به آنها بگویید که دقیقاً چگونه می‌توانند به مراحل بعدی صعود کنند و مدال به دست آورند.

 

در این بین، اهداف اصلی یادگیری را برجسته کنید.

 

یادگیرنده آنلاین باید ارتباط مستقیمی میان تجربه بازی‌کاری شده‌ی eLearning و تقویت مهارت‌های حل مسئه مشاهده کند.

 

3. پیشاپیش از پاداش‌ها سخن بگویید

 

شبیه‌سازی حل مسئله باعث می‌شود یادگیرندگان آنلاین در محیط‌های واقع‌گرایانه غوطه‌ور شوند.

 

آنها باید با استفاده از تمام منابع آنلاین خود از این گلوگاه عبور کنند تا مشکل پیش رو را حل نمایند.

 

پس از انجام ماموریت، باید متناسب با فعالیت‌شان، به آنها پاداش و امتیاز داد.

 

اصولاً یکی از موثرترین شیوه‌ها برای افزایش انگیزه یادگیرندگان، این است که شما پیشاپیش در مورد امتیاز و پاداشی که در صورت موفقیت کسب خواهند کرد، توضیحاتی ارائه نمایید.

 

4. با خلاقیت، بر جذابیت کار بیافزاید

 

یک داستان عاطفی و احساسی که بر یک مشکل متمرکز است، تهیه کنید. 

 

برای جلب کاربران، از شخصیت‌های مشهور eLearning و محیط‌های جذاب استفاده نمایید.

 

وقتی افراد در چنین محیطی قرار گرفتند، به ازای مشارکت در چالش‌های تعاملی، به آنها پاداش و امتیاز بدهید.

 

افراد باید خودشان را به جای کاراکتر اصلی فرض کرده و با استفاده از منابعی که در اختیار دارند، مشکل را حل و فصل نمایند.

 

شما حتی می‌توانید در ویدئوهای‌تان نیز از چنین ترفندی استفاده کنید.

 

مثلاً یوتیوب به شما این اجازه را می‌دهد که بر ویدئوهای eLearning خود حاشیه بنویسید.

 

منبع: ترجمه آزاد از سایت eLearning Industry

 

برچسب ها : : گیمیفیکیشن
تعداد امتیازات :

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

نظرات ارسال شده

هم اکنون هيچ نظري ارسال نشده است. شما مي توانيد اولين نظردهنده باشد.

DnnForge - NewsSearch

گروه ها

آرشیو آموزش

نظرات کاربران

بالا