بررسی چند و چون تاثیرگذاری CMS بر سئو وب‌سایت

بررسی چند و چون تاثیرگذاری CMS بر سئو وب‌سایت

اجازه بدهید در همین ابتدا، بحث‌مان را با صغری و کبری چیدن آغاز کنم:
1. بخش عمده سئو با محتواهای خوب و بهینه شده ارتباط دارد.
2. استفاده از یک CMS می‌تواند به تولید محتواهای جدید و جذاب منجر شود.
3. به همین دلیل یک CMS می‌تواند سئوی سایت تجاری شما را ارتقاء دهد.
ولی واقعیت این است: نه لزوماً. 
کارشناسان و اهل فن معتقدند خود CMSها بعضاً مشکلاتی برای سئوی سایت پدید می آورند که باید مورد توجه قرار گیرد.
در واقع پیاده‌سازی یک CMS می‌تواند هم به نفع سئو باشد و هم به ضرر آن، زیرا بسیاری از CMSها برای بازاریابی موتورهای جستجو طراحی نشده‌اند.
ما در اینجا به برخی از این مشکلات اشاره می‌کنیم:

1. یوآرال‌های داینامیک یا پویا 

موتورهای جستجوگر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ایندکس کردن یوآرال‌های پویا (Dynamic URLs) محدودیت دارند. 
این خزنده‌های دیجیتال با کاراکترهای ویژه یعنی %&= چندان رفافتی ندارند. 
به عنوان مثال موتورهای جستجو نگاه تند و تلخی به این لینک دارند:
http://sampleWebsite.com/page.asp?id=123&session=234234wrwresf&param=xsfdsd
ولی دید آنها به این لینک قدری مهربانانه‌تر است:
http://sampleWebsite.com/products.aspx
 
2. متاتگ‌های نامناسب

متاتگ‌ها یک سری کدهای HTML هستند که موتورهای جستجو از آنها برای ارزیابی کمیت یک صفحه اینترنتی استفاده می‌کنند. 
بسیاری از CMSها این اجازه را به کاربر نمی‌دهند که متاتگ‌های یکتای عنوان و توضیحات را به محتوای خود بیافزاید. 

3. یوآرال‌های بدون کلیدواژه 

حتی آن دسته از سیستم‌هایی که از یوآرال‌های دینامیک استفاده نمی‌کنند، معمولاً به شما اجازه بهره‌گیری از یوآرال‌های حاوی کلمات کلیدی را نمی‌دهند. 
حال آن که یوآرال‌های حاوی کلیدواژه یا به اصطلاح Keyword-rich URLs، بخش مهمی از بهینه‌سازی سئوی سایت‌ها محسوب می‌شود. 

4. کدنویسی نامناسب 

اگر ظاهر یک صفحه زیبا و مدرن باشد، آیا موتورهای جستجو هم آن را قشنگ و جذاب خواهند دید؟
خیر؛ واقعیت آن است که موتورهای جستجو نمی‌توانند ظاهر صفحه را ببینند، آنها فقط با کد سر و کار دارند. 
بنابراین نحوه کدنویسی وب‌سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. 
این در حالی است که در وب‌سایت‌ها، معمولاً برخی قسمت‌های صفحات عملاً برای جستجوگرهای اینترنتی نادیدنی هستند؛ مانند متن در تصویر، ناوبری مبتنی بر اسکریپت، استفاده افراطی از AJAX و غیره. 
این را گفتم با بگویم برخی CMSها به این قضیه بی‌اعتنا هستند.

محتوا، محتواسازان و CMS 

سوال: اگر شما یک CMS قوی داشته باشید، پس نویسندگان محتواهای سایت شما می‌توانند تولیدات خوب و بهینه‌ای بسازند؟
پاسخ: لزوماً چنین نیست. 
واقعیت آن است که بسیاری از کاربران CMSها اطلاعات چندانی درباره سئو ندارند و از سوی دیگر، استخدام کارشناس سئو هزینه زیادی به سازمان تحمیل می‌کند. 
این بدان معناست که راه بهتر آن است که نویسندگان محتوای سایت‌تان، خودشان محتواهای بهینه و جذاب تولید کنند. 
امروزه ابزارهای فراوانی در اینترنت یافت می‌شود که قادر است محتواها را تجزیه و تحلیل کرده و در مورد آنها گزارش صادر نماید. این ابزارها می‌تواند پیشنهادهایی در خصوص سئوی سایت‌ها ارائه نماید که به جای خود بسیار مفید و قابل استفاده است.
منظور این است که نباید از CMS بیش از حد انتظار داشت؛ قسمتی از کارها را باید به عوامل انسانی و تجارب آنها محول کرد.  


چکیده بحث 

CMS شما باید با موتورهای جستجو دوست باشد؛ یعنی:
نباید یوآرال‌ها و محتواهایی بسازد که موتورهای جستجو آنها را ایندکس نمی‎کنند؛
باید بتوانید با آن، متا تگ بسازید؛
کاربران CMS شما باید به راحتی بتوانند محتواهای تولیدی‌شان را بهینه‌سازی کنند، و در این خصوص فرایند نباید برای کاربران غیرحرفه‌ای با دشواری همراه باشد؛
باید در خصوص کارهای صورت گرفته در بخش سئو، گزارش ارائه کند؛ 
و خلاصه این که نباید اوضاع به گونه‌ای باشد که کاربران برای ساخت محتواهای بهینه، بین CMS و ابزار سئو در رفت و آمد باشند!

منبع: iData Technologies

برچسب ها : : سئو, بهینه سازی seo
تعداد امتیازات :

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

نظرات ارسال شده

هم اکنون هيچ نظري ارسال نشده است. شما مي توانيد اولين نظردهنده باشد.

DnnForge - NewsSearch

گروه ها

آرشیو آموزش

نظرات کاربران

بالا