قبلیقبلیGo to previous topic
بعدیبعدی Go to next topic

پرسشنامه طراحی و راه اندازی پورتال

شما مجاز به پاسخ به پست نمی باشید.
  • نمايش چاپ
  • پست الکترونيک


عضو جدید


Posts:8
عضو جدید

عضويت:06 تیر 1392 12:43 ب.ظ

--

پرسشنامه طراحی و راه اندازی پورتال

06 تیر 1392 12:43 ب.ظ

از آنجا که مهمترین نقطه ضعف کلیه وب سایت ها و پورتال های سازمانی و تجاری نداشتن استراتژی و معماری محتوایی است و اصولا در طراحی، راه اندازی و توسعه پورتال ها و سایت ها این موضوع مورد غفلت قرار می گیرد، سعی شده است با استفاده از پرسشنامه زیر و ایجاد فضایی برای فکر کردن به ماهیت پورتال و چرایی راه اندازی آن، صاحبان سایت ها و پورتال ها را با واقعیات مغفول مانده ای روبرو کنیم که باید پیش از استقرار پورتال ها در کمیته ای با همین مأموریت در سازمان مورد بررسی و تصمیم گیری قرار بگیرد.
توجه : 
• مهمترین اصل در تدوین نظام محتوایی یک وب سایت / پورتال، مخاطب شناسی است.
• پاسخ های کاملتر و بیشتر در تدوین درست استراتژی محتوایی به شما کمک می کند.
• این پرسشنامه در شرکت راهبران فن آوری پاسارگاد تدوین و تنظیم شده است و دارای رویکردهای ویژه ای است که در سایر مجموعه ها و بنا به موضوع کاری تغییر می کند.

1. مخاطبین اصلی پورتال/سایت شما چه کسانی هستد؟
2. چه نیازی از مخاطبین شما قرار است از طریق پورتال/سایت شما پاسخ داده شود؟
3. اگر قرار باشد مخاطبین خود را به لحاظ اهمیت رتبه بندی کنید، فهرست ایشان بر اساس اهمیت چگونه خواهد بود؟
4. آیا مخاطبین شما دارای ویژگی های مشترکی هستند که در نوع تنظیم محتوا و طراحی پورتال/سایت تأثیر گذار باشد؟ ( جنسیت، محدوده سنی، منطقه جغرافیایی، سطح تحصیلات، آشنایی با روال اداری خدمات سازمان و ... )
5. با توجه به سیاست های مدیریتی سازمان، چه خدماتی را در پورتال / سایت معرفی و چه خدماتی را می توانید به صورت الکترونیک ارائه کنید؟
6. با توجه به اصل پارتو ( قاعده 80 به 20 ) عمده مخاطبین شما به دنبال کدام خدمات شما هستند؟
7. چگونه می توان مخاطبین را به بهترین شکل جهت بهره گیری از خدمات سازمان راهنمایی کرد؟
8. موانع سازمان جهت ارائه خدمات مهم به صورت دیجیتال چیست؟
9. مخاطبین شما چگونه باید با شما، پورتال / سایت شما و خدمات شما آشنا شوند؟
10. با توجه به نوع مخاطب و نیاز وی، مأموریت و خدمات سازمان چه اطلاعاتی باید از طریق پورتال/سایت در اختیار مخاطب قرار گیرد؟
11. طبقه بندی این اطلاعات به لحاظ اهمیت بر اساس شناخت تجربی رفتار مخاطب و یا گلوگاه های شناسایی شده در سازمان چگونه است؟
12. آیا این اطلاعات گردآوری و تدوین شده است یا باید مراحل تدوین آنها شکل گیرد؟
13. آیا این اطلاعات دارای اسناد دیجیتال هستند؟
14. گروه های اصلی اطلاعات و همینطور دوره لازم جهت به روز رسانی آنها را ذکر کنید؟
15. چه واحدها/دپارتمان هایی در تدوین این محتوا دخیل هستند؟
16. امکان تشکیل کمیته محتوایی با حضور نمایندگان واحدهای درگیر با محتوا وجود دارد؟
17. سیاست های تشویقی یا قهری جهت تضمین اجرایی تدوین محتوا قابل طراحی است؟
18. امکان زمان بندی جهت تنظیم محتوا وجود دارد؟
19. امکان بهره گیری از نظرات منتخب مخاطبین با حوزه های عملیاتی مختلف در تدوین استراتژی محتوایی وجود دارد؟
20. چرخه تألیف/تنظیم، گردآوری، تأیید و انتشار محتوا در سازمان چگونه است؟
21. طبقه بندی محتوا به لحاظ امنیت به صورت کلی چگونه است و چه حوزه های محتوایی اصولا قابل انتشار نیستند؟
22. طبقه بندی کاربران پورتال/سایت به لحاظ سطح دسترسی به محتوا چگونه است؟
23. برای گروه های محتوایی و کاربران دارای سطح دسترسی به آنها مسیری که کاربر باید تا دست یافتن به محتوا طی کند چگونه است؟
24. مسیرهای دسترسی سریع به محتوای مهم را چگونه در پورتال/سایت پیش بینی می کنید؟
25. آیا الگوی مشابه پورتال/سایت در داخل و خارج از کشور دیده اید که از نظر شما به لحاظ محتوایی ساختار مناسبی داشته باشد؟

با توجه به پاسخ سؤالات فوق، در خصوص موارد زیر تصمیم گیری کنید.
1. چه نوع چیدمان محتوایی برای صفحه اصلی پورتال/سایت شما مناسب است؟ ( صفحه ای با محتوای زیاد یا با حداقل محتوا، با تصاویر و بنرهای زیاد یا ترکیب متنی بیشتر، قالب سه ستونه متداول یا قالب های دیگر و ... )
2. الزامات قانونی طراحی صفحات در سازمان شما چیست؟
3. چه نوع طراحی برای پورتال/سایت شما مناسب است؟ ( طرح های متداول با ترکیب رنگ های آبی، سرمه ای و سفید با سرصفحه و پاصفحه باریک یا طرح های متفاوت با رنگ ها و قالب های خاص )   
4. بستر نرم افزاری پورتال/سایت شما بر اساس پاسخ پرسش های فوق و همینطور دانش بومی سازمان شما و سرویس هایی که باید در آن ارائه شود، دارای چه مختصاتی باید باشد؟
5. الزامات امنیتی و  برنامه نویسی در انتخاب بستر نرم افزاری چیست؟

تنظیم و تدوین استراتژی، معماری و نظامنامه محتوایی دارای مراحلی است که مقدمه آن شناخت دقیق و صحیح سازمان از نیاز خود به پورتال/سایت است. بسته به نوع سازمان در ادامه این پرسشنامه پرسش های دیگری شکل می گیرد که پاسخ به آنها منجر به موفقیت پورتال/سایت در ایجاد یک فضای منطقی محتوایی برای کاربر می شود به شکلی که جایگاه محتوای جدید برای کاربر قابل پیش بینی باشد.

0


    عضو جدید


    Posts:2
    عضو جدید

    عضويت:14 مرداد 1392 02:47 ب.ظ

    --

    عطف به: پرسشنامه طراحی و راه اندازی پورتال

    14 مرداد 1392 02:47 ب.ظ

    بسیار عالی بود. نکات مهمی بودند. سپاس

    0
      شما مجاز به پاسخ به پست نمی باشید.
      • نمايش چاپ
      • پست الکترونيک
      بالا