Let’s travel together.

50 ایده برای تولید محتوای خلاقانه (قسمت اول)

زمان مطالعه: 11 دقیقه

به عنوان کسی که کسب و کار اینترنتی دارد، در اینترنت فعال است،  محتوای اینترنتی تولید می‌کند، باید با ترفندهای محتوا نویسی آشنا باشید. این ترفندها را می‌توانید در وبسایت‌های مختلف که راهنمای تولید محتوا ارائه می‌دهند، پیدا کنید. اما در این مطلب ما مجموعه‌ای از 50 ترفند تولید محتوای خلاقانه را برای شما گرد‌آوردی کرده‌ایم. دیگر نیازی نیست جای دیگر بروید. حوصله به خرج بدهید و این مطلب دو قسمتی را تا انتها بخوانید، ما به شما اطمینان می‌دهیم در پایان، مهارت نوشتن محتوای خلاقانه را کسب خواهید کرد.

1. پیش از تولید محتوا، مخاطب خود را بشناسید

تولید محتوای خلاقانه و شناخت مخاطب

شناسایی مخاطبان باید هسته استراتژی محتوایی شما باشد. حتما در خصوص پرسونای مشتری شنیده‌اید. شما باید کاملا بدانید محتوای خود را برای چه کسی می‌نویسید. پرسونای مشتری یعنی، یک تصویر خیالی از یکی از مشتریان با پیش‌زمینه‌ای خاص بسازید. او باید اهداف شخصی، بلندپروازی و مشکلات خاص خود را در مسائل روزمره داشته باشد. وقتی چنین پرسوناهایی در ذهن خود داشته باشید، بهتر می‌توانید محتوای خلاقانه برایشان بسازید.

2. تنوع در نوشتن محتوا داشته باشید

یک نوع خاص از محتوا را مدام انتشار ندهید. تکراری بودن محتوا برای مخاطب دافعه ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان داده، فرقی نمی‌کند چه نوع سایتی هستید، مخاطب به دنبال تنوع است.

علاوه بر تنوع در پیامی که منتشر می‌کنید، در نوع محتوا نیز تنوع ایجاد کنید؛ انواع مختلفی از محتوا شامل مقاله، ویدئو، پادکست و اینفوگرافی تولید کنید. ترکیبی از انواع محتوا را به کار ببرید تا مخاطب را بیشتر به خود جذب کنید. علاوه بر اینکه پیام محتوا برای مخاطب باید جذاب باشد، تنوع و نوع انتقال پیام نیز اهمیت دارد.

3. ساده بنویسید

creative content و ساده نویسی

گرچه این واقعیت را قبول داریم که مخاطبان ما افراد باهوشی هستند، اما سعی کنید تا جای ممکن متن‌های شما ساده و قابل فهم باشند. هیچکس تحمل خواندن متن‌های سنگین را ندارد. محتوایی بنویسید که هم راحت‌تر خوانده شود و هم راحت‌تر فهمیده شود.

4. مخاطب را بخندانید

creative content و خنداندن مخاطب

کمی طنز چاشنی کار خود کنید، مخاطبان بیشتر دوست خواهند داشت. آخرین محتوای خلاقانه‌ای که با دوستان، فامیل یا همکاران خود به اشتراک گذاشتید را به خاطر می‌آورید؟ بیشتر ما مطالبی که در فضای آنلاین دیده‌ایم و ما را خندانده به یاد می‌آوریم و معمولا اینگونه مطالب را سریعا به اشتراک می‌گذاریم.

شاید فکر کنید محتوای شما متناسب با طنز و شوخی نیست، اما با شما شرط می‌بندم حتما محتوایی می‌توانید پیدا کنید که لحظات کوتاهی لبخند به لب بیاورد. همه مشاغل B2B می‌توانند کمی طنز چاشنی کار خود کنند. تنها کافی است زمان نوشتن محتوا کمی شوخ طبعی خود را وارد کار کنید. افراد مطالبی که آنها را به خنده می‌اندازد، بیشتر به اشتراک می‌گذارند.

5. محتوای خلاقانه خود را دلی بنویسید

تولید محتوای خلاقانه و برانگیختن احساسات مخاطب

چیزی که در به اشتراک گذاشتن یا نگذاشتن یک محتوا تاثیرگذار است، این است که آیا آن مطلب ما را از لحاظ احساسی تحت‌تاثیر قرار داده است، یا خیر. وقتی مطلبی ما را غمگین، عصبانی و مغرور می‌کند یا دیگر احساسات را در ما برمی‌انگیزد، می‌خواهیم آن را برای دیگران ارسال کنیم تا آنها نیز این احساسات را تجربه کنند.

اما نباید مخاطبان خود را در برانگیختن احساساتشان، فریب دهید. در تولید محتوای خلاقانه ، باید متن شما اصیل باشد. بهترین راه برای برانگیختن احساسات مخاطب این است که بر موضوعاتی که احساسات قوی نسبت به آن دارید، تمرکز کنید و به آن احساسات کانال بزنید. اگر خودتان بابت موضوعی خیلی متاثر شده باشید، مخاطب نیز کنجکاو می‌شود که چرا نسبت به این موضوع چنین احساسی دارید و تمام تلاش خود را می‌کند تا علت را بفهمد. پس از درک آن، آنها نیز چنین احساسات قوی پیدا خواهند کرد.

6. خواننده را در اولویت قرار دهید

محتوا را برای چه کسی می‌نویسید؟ چه کسی را می‌خواهید جذب کنید؟

گاهی در تولید محتوا، می‌خواهیم به گونه‌ای باشد که برای وبسایت خود بهتر می‌دانیم. می‌خواهیم همه چیز به شکل ویژه‌ای باشد تا بیشتر به چشم بیاید. اما باید مخاطب را در اولویت قرار دهید و بقیه چیزها در وهله‌های بعدی اهمیت قرار داشته باشند.

شما محتوا را برای مخاطب می‌نویسید، پس اگر نتوانید نظر او را جلب کنید و نیازهایش را پاسخ دهید، احتمالا او را از دست خواهید داد.

7. نوشتن لیست را در تولید محتوای خلاقانه فراموش نکنید

نوشتن لیست برای creative content

در شروع، محتوای خلاقانه می‌تواند لیستی از موارد مهم را شامل شود. شاید فکر کنید عناوینی مثل “10 تا از بهترین…” تکراری شده اما این واقعیت ندارد. باتوجه به موجی از اطلاعات که هر روزه در اختیار مخاطبان شما قرار می‌گیرد، مخاطب ممکن است به لحاظ فکری خسته شود. آنها می‌خواهند برای برطرف کردن کنجکاوی خود، اطلاعاتی بدست آورند، اما می‌خواهند درک و دریافت این اطلاعات نیز آسان باشد.

خواندن لیست بسیار آسان‌تر از متن معمولی است. مطالب آسان‌تر منتقل می‌شود، فهمیده می‌شود و به خاطر می‌ماند.

در نوشتن محتوا توانایی ذهن را مدنظر قرار دهید. نباید حجمی از اطلاعات را به زور به مغز مخاطب فروکنید. محتوا را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و به صورت یک لیست درآورید.

8. محتوای طولانی بنویسید

نوشتن متن طولانی و تولید محتوای خلاقانه

اندازه متن اهمیت دارد و هر چه متن بلندتر و طولانی‌تر باشد، بهتر است. مطالعات نشان می‌دهند محتوای طولانی مخاطب را بیشتر درگیر (engage) می‌کند و اشتراک‌گذاری آن بیشتر است.

علت آن است که مخاطب به دنبال محتوایی است که ارزشی تولید کند. مقالات 2000، 3000 کلمه‌ای یا بیشتر، کنجکاوی مخاطب را بیشتر برمی‌انگیزانند.

9. به خواننده کمک کنید خود را بشناسد

اگر محتوا به مخاطب بگوید چه کسی است، او را بیشتر با متن درگیر می‌کند.

تصور کنید شما یک دونده هستید و در یک وبلاگ مقاله‌ای با عنوان “من مانند کفش‌هایم هستم” به چشمتان می‌خورد. کنجکاو می‌شوید و روی آن کلیک می‌کنید. در مطلب می‌خوانید چطور یک دونده درباره خود مانند کفش‌هایش فکر می‌کند. پاره و پوره است اما پا را می‌پوشاند و به رفتن ادامه می‌دهد. نویسنده به مخاطب یادآور می‌شود ساییده و پوسیده شدن یعنی کارهای بزرگی انجام داده‌اید.

این مقاله غوغا می‌کند. مخاطب آن را با دوستانش به خصوص آنها که دونده هستند، به اشتراک می‌گذارد. و احتمال زیادی وجود دارد که دوستانش نیز آن را با بقیه به اشتراک بگذارند.

اگر محتوای خلاقانه شما به مخاطب نشان دهد چطور خود را بشناسد و تعریف کند، به خوبی می‌توانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید.

10. محتوایی تولید کنید که اطلاعات مفید ارائه دهد

باید اطلاعات مفیدی ارائه دهید که مخاطب کاملا با آن ارتباط برقرار کند و از آن استفاده کند. محتوایی تولید کنید که مخاطب از آن چیزی یاد بگیرد و نه تنها آن را به اشتراک بگذارد، بلکه مدام به آن برگردد و بازدید کند.

شاید فکر کنید ساده است اما در واقع پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. مطالب مفید شما باید مرتبط با مخاطبی باشد که با آن در ارتباط هستید. باید ابتدا شناسایی کنید که مطالب مفید و سودمند حوزه کاری شما چه هستند. شاید برای یک سایت بازی، یک برنامه از آخرین بازی‌های منتشر شده برای مخاطبش مفید باشد، اما یک موسسه حقوقی نمی‌تواند در انتشار چنین پستی در خصوص رویدادهای حقوقی چندان موفقیتی کسب کند.

11. باید برای تولید محتوای خلاقانه دلیل داشته باشید

هدف از تولید محتوای خلاقانه

باید در متن خود علت نوشتن درباره آن موضوع خاص را شرح دهید. این دو فایده دارد: یکی اینکه مخاطب بهتر با مطلب ارتباط برقرار می‌کند، دوم اینکه در آنها علاقه ایجاد می‌کند و مطلب را دنبال می‌کنند.

12. محتوای قدیمی را بررسی کنید

مقالات قدیمی شما چه وضعیتی دارند؟ آیا هنوز کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزند؟ کدامیک بیشتر افراد را درگیر خود می‌کند؟ کدامیک اینطور نیستند؟ چه چیزی می‌توان از آنها یاد گرفت؟

قبل از اینکه زمان برای تولید محتوای جدید صرف کنید، ابتدا کمی در مطالب قدیمی‌تر عمیق شوید. همیشه می‌توانید از مطالب قدیمی چیزی یاد بگیرید، اینکه چه چیزی نتیجه می‌دهد یا از چه چیزی باید در مطالب آتی پرهیز کرد؟

پیدا کردن نقص و ایراد در کارهای قدیمی‌تر به شما کمک می‌کند تا کارهای بعدی را بهتر انجام دهید.

13. نظر خود را بدهید

نوشتن درباره احساسات و نظرات و creative content

این مورد ممکن است برای برخی سخت باشد و برای برخی دیگر آسان. بسیاری از ما فکر می‌کنیم در دنیای حرفه‌ای نباید نظر و عقیده خود را مانند پرچم به نمایش بگذاریم. اما نظر و عقیده شما می‌تواند در تولید محتوای خلاقانه به شما کمک کند.

افراد از عقاید و نظرات دیگران استقبال می‌کنند، به خصوص اگر موافق نظرات خودشان باشد. افراد اینترنت را جستجو می‌کنند به دنبال افرادی که با آنها همفکر هستند و نظرات خود را به اشتراک گذاشته‌اند. اگر شما نیز نظرات خود را بنویسید، می‌توانید افرادی که با شما همفکر هستند را جذب کنید.

حتی شما کسانی که با شما مخالف هستند را نیز جذب می‌کنید، از اینکه عقیده خود را راحت بیان کنید، خجالت نکشید، زیرا افراد مخالفی پیدا می‌شوند و مخالفت آنها می‌تواند بحث ایجاد کند. اگر محتوای شما مرکز بحث و گفتگو شود، خیلی زود به اشتراک گذاشته می‌شود.

14. از آمار و ارقام غافل نشوید

آمار و ارقام و تولید محتوای خلاقانه

گرچه افراد از عقاید و نظرات استقبال می‌کنند، اما عاشق آمار و ارقام هم هستند. جهت تولید محتوای خلاقانه که توسط افراد به اشتراک گذاشته شود، باید ذهن آنها را درگیر کنید. از نقل قول و آمار به عنوان مرجع برای نتیجه‌گیری‌های بعدی و نظرات استفاده می‌کنیم. محتوایی که از اینها به خوبی استفاده می‌کند، در خاطر می‌ماند و با دیگر افرادی که این آمار برایشان جالب است به اشتراک گذاشته می‌شود.

از طرفی این آمار محتوای شما را پشتیبانی می‌کند. شما می‌خواهید محتوایتان اطلاعاتی را منتقل کند. اگر آماری وجود نداشته باشد که از آنچه می‌گویید حمایت کند، استدلال و نظراتتان بی‌اهمیت شمرده می‌شود.

15. در تولید محتوای خلاقانه نگاه مثبت داشته باشید

حتی اگر افراد با موضوع موافقند یا دلیل آن برایشان جالب است، باز هم موارد منفی در محتوا نمی‌تواند به اندازه محتوای مثبت جذاب باشد. همین باعث می‌شود افراد به سمت مطلب و مطالعه آن نروند. سعی کنید نگاه مثبت در تولید محتوای خلاقانه داشته باشید تا مخاطب بیشتری بدست آورید.

نوشتن مطالبی که افراد را شاد کند آسان است، ضمن اینکه ذهنیت مثبت‌نگر را نیز در مخاطبانتان پرورش می‌دهد. اینکه مطالبتان مثبت و شادی‌آفرین باشد، هم شما را شاد می‌سازد و هم اینترنت را فضای بهتری می‌کند.

16. لحن محاوره‌ای بسیار مهم است

لحن محاوره و تولید محتوای خلاقانه

موثرترین روش، حفظ لحن محاوره‌ای در محتواست. اینگونه محتوا چنین احساسی منتقل می‌کند که گویی جایی نشسته‌اید و با دوستی در حال گپ زدن هستید، به جای اینکه احساس کنید در کلاس درس هستید و یا به سمینار گوش می‌دهید. افراد کمی هستند که به ارائه و سمینار در کلاس درس علاقه داشته باشند، اما بیشتر افراد به گپ زدن با دوستان علاقه دارند. این باعث می‌شود محتوای نوشته شده شما جذاب‌تر و لذت‌بخش شود.

17. درباره ترندها و مطالب روز بنویسید

اتفاقی می‌افتد و همه اخبار پر از آن می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی همه درباره آن صحبت می‌کنند و هر مطلب و مقاله‌ای می‌خوانید، چیزی درباره آن نوشته است. این فرصت را از دست ندهید، شما هم محتوایی مرتبط با این موضوع یا رویداد بنویسید.

این شاید برای برخی صنایع کمی سخت‌تر باشد. نگران نباشید، همیشه یک خبر جالب وجود دارد که به موضوع کسب و کار شما مربوط می‌شود. از اخبار غافل نشوید و محتوایی مرتبط با آن تولید کنید. فرقی نمی‌کند اخبار چیست، مطمئن شوید که مخاطب شما به آن جذب خواهد شد و به خواندن آن علاقه نشان می‌دهد.

یک روش خوب برای قرار گرفتن در راس مقالات و مطالب اینترنت، این است که برای کلیدواژه‌های خاصی که مرتبط با شما و کسب و کارتان است، یک Google Alerts (هشدار گوگل) ایجاد کنید. پایان هر روز گوگل برای شما ایمیل‌های اتوماتیک پر از مقالات جدیدی که در اینترنت در خصوص آن کلیدواژه خاص منتشر شده، ارسال می‌کند. این برای آنکه در مورد اخبار صنعت خود بروز بمانید، بسیار مفید است.

18. برای محتوای خلاقانه خود یک عنوان مناسب بنویسید

محتوای شما باید عنوان داشته باشد و غیر از این نمی‌تواند باشد، تا وقتی محتوای شما عنوان جذابی نداشته باشد، کسی به خواندن آن ترغیب نمی‌شود.

نوشتن عنوان خوب نه یک هنر که یک علم است. ببینید مخاطبان شما به سمت چه لغاتی جذب می‌شوند. برخی، عناوین شوخ و خنده‌دار دوست دارند. اما برخی دیگر عناوینی دوست دارند که سوالی از مخاطب می‌پرسد و مقاله سعی دارد به آنها پاسخ دهد.

بهترین کار این است که در عنوان خود از لغاتی استفاده کنید که افراد به آن فکر می‌کنند یا آن را در اینترنت جستجو می‌کنند. اگر مخاطب شما در گوگل آن لغت خاص را جستجو کند، احتمال زیادی وجود دارد که مقاله شما را ببیند و روی آن کلیک کند. از طرفی سعی کنید عنوان طولانی ننویسید، کوتاه و جذاب نوشتن، بهترین روش عنوان‌نویسی است. عنوان با حداکثر 180 کاراکتر بسیار مناسب است.

19. شروعی قوی داشته باشید

نحوه تولید محتوای خلاقانه

پس از عنوان، پاراگراف اول از اهمیت بالایی برخوردار است. این دومین چیزی است که نظر مخاطب را جلب می‌کند. باید در جملات اول مخاطب را در قلاب بیندازید و درباره آنچه قرار است در ادامه محتوا بخوانند، توضیح دهید. اینکه چرا این مطلب باید برای مخاطب جذاب باشد؟ چه ارزشی تولید می‌کند، به چه سوالی پاسخ می‌دهد؟ چه مشکلی را حل می‌کند؟ همه را باید در پاراگراف اول پاسخ دهید.

پس از آنکه مخاطب در قلاب افتاد، باید نگران محتوای اصلی باشید که ارزش مطالعه داشته باشد. پاراگراف اول شما باید مخاطب را قانع کند که همه مطلب را باید تا انتها بخوانند.

20. محتوا بسیار مهم است

در حین نوشتن محتوا باید به این فکرکنید که محتوای شما باید ارزش خواندن داشته باشد. محتوای بیهوده و بی‌فایده ننویسید، مخاطب شما باید درگیر شود و کنجکاو شود که شما چه می‌خواهید به او بگویید.

پس از نوشتن محتوا، دوباره آن را خودتان بخوانید و خودتان قضاوت کنید که آیا ارزش خواندن دارد یا خیر. آن را به دوستان و همکاران بدهید تا بخوانند و ببینید چه توصیه‌هایی به شما می‌دهند.

21. از محتوای بصری استفاده کنید

تولید محتوای خلاقانه و استفاده از ویدئو

گرچه ما درباره محتوای متنی زیاد صحبت کردیم، اما محتوای بصری را نباید فراموش کنید. باید مخاطب را با انواع محتوا درگیر کرد تا واقعا از آن لذت ببرد. از فیلم و عکس در مقاله خود استفاده کنید. شاید فکر کردن به تصویری که متناسب با متن محتوای شما باشد، برایتان دشوار است. اینترنت پر از ایده‌های مختلف است. در اینترنت جستجو کنید و ببینید بقیه برای مطالب مشابه از چه تصاویری استفاده کرده‌اند.

22. از کمک متخصصان استفاده کنید

قرار نیست همه محتوا را به تنهایی تولید کنید. شما در همه زمینه‌ها متخصص نیستید و اطلاعات کامل ندارید. نه تنها باید از نقل قول متخصصان استفاده کنید، بلکه به وبسایت یا وبلاگ آنها نیز در محتوای خود لینک دهید. همانطور که قبلا هم گفتیم، از بیان آمار و اطلاعات علمی هم ابایی نداشته باشید.

نقل قول از متخصصان یا دیگر مقالات از منابع معتبر، اعتبار کار شما را افزایش می‌دهد. از اینکه نقل قول‌هایی از افراد متخصص‌تر و شناخته شده‌تر از خودتان بیاورید، هراس نداشته باشید.

23. در استفاده از واژه‌ها زیاده‌روی نکنید

سعی کنید واژگانی که به آنها نیازی نیست را از متن بردارید. جملاتی بسازید که پیام زیادی منتقل می‌کنند، بدون اینکه نیاز به استفاده از تعداد لغات زیاد داشته باشند. هر چه تعداد لغات کمتری در جمله استفاده کنید، بهتر است.

اما صبر کنید، کمی پیش گفتیم سعی کنید محتوای شما طولانی باشد. درست است، محتوای طولانی اینگیجمنت بهتری دارد. اما طولانی بودن محتوا لزوما به این معنا نیست که باید متن خود را با هر چیزی پر کنید.

محتوایی تولید کنید که فاقد حرف اضافه یا جملات بیخودی باشد. تا جایی که می‌توانید منظور خود را با کمترین واژگان برسانید. این چیزی است که باید تمرین کنید.

24. شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید

creative content و استفاده از شبکه‌های اجتماعی

هنوز افراد زیادی هستند که نگاه شکاکی به شبکه‌های اجتماعی دارند، به خصوص در دنیای بیزنس. بسیاری فکر می‌کنند این پلتفرم‌ها برای افراد مبتدی و آماتور طراحی شده‌اند و نمی‌توانند برای رهبران کسب و کارها مناسب باشند. اما گول طبیعت آرام شبکه‌های اجتماعی را نخورید، اینها ابزار قدرتمندی هستند.

هزاران نمونه بازاریابی محتوایی موفق در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. شرکت‌های بزرگ و نام آشنا در شبکه‌های اجتماعی درخشیده‌اند و بایستی زمان زیادی صرف کرد تا متوجه شد آنها چگونه محتوای خود را توزیع می‌کنند.

برای پلتفرم محتوایی خود اکانت شبکه‌های اجتماعی بسازید و از همین امروز انتشار پست‌ها را شروع کنید. این بهترین راه برای معرفی کسب و کارتان است. از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید، اگر محتوایی تولید کنید و آن را در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر نکنید، بخش عظیمی از مخاطبان خود را از دست می‌دهید.

25. مراقب تبلیغ بیش از حد باشید

این روزها افراد در تبلیغ خودشان زیاده‌روی می‌کنند. بازاریابی شما با این تبلیغات زیاد و غلوآمیز، آسیب می‌بیند. این کار، مشتریان شما را در سرتاسر دنیا از بین می‌برد.

برای مثال حتما دیده‌اید که بسیاری از تیم‌های بازاریابی فیلم، ابتدا تریلر تیزرهای خود را منتشر می‌کنند. ابتدا مشتری کمی با آنها درگیر می‌شود، قبل از آنکه بخواهد محتوای تبلیغ را نادیده بگیرد. اما نمایش بیش از حد تبلیغ، سبب کاهش قابل توجه مشتریان می‌شود.

با تولید محتوای باکیفیت می‌توانید به سادگی مخاطب را هیجان‌زده و کنجکاو کنید. محتوایی که هوشمندانه باشد، اطلاع‌رسانی کند و قابل استفاده باشد. این خودش یک نوع تبلیغ است.

مطالب مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.