Let’s travel together.

50 ایده برای تولید محتوای خلاقانه (قسمت دوم)

زمان مطالعه: 10 دقیقه

به عنوان کسی که کسب و کار اینترنتی دارد، در اینترنت فعال است،  محتوای اینترنتی تولید می‌کند، باید با ترفندهای محتوا نویسی آشنا باشید. این ترفندها را می‌توانید در وبسایت‌های مختلف که راهنمای تولید محتوا ارائه می‌دهند، پیدا کنید. اما در این مطلب ما مجموعه‌ای از 50 ترفند تولید محتوای خلاقانه را برای شما گرد‌آوردی کرده‌ایم.

در قسمت اول این مطلب، تعدادی از ترفندها ارائه شد و اکنون در قسمت دوم مابقی ترفندها را تا انتها مطالعه کنید.

26. همه مدیوم‌های دیجیتال را مدنظر قرار دهید

تولید creative content و انواع محتوا

بیشتر افراد در تولید محتوا تنها به متن و گرافیک می‌اندیشند و به گزینه‌ای خارج از اینها فکر نمی‌کنند. اما درباره پادکست یا کتاب الکترونیکی چه؟

نوع بازاریابی محتوایی انتخاب کنید که بیشتر متناسب با کار شماست. شاید کار شما طوری است که بیشتر مکالمه‌ای است، پس پادکست می‌تواند برای شما مناسب باشد. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و نترسید که چیز جدیدی را امتحان کنید.

27. در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

چه درونگرا باشید و چه برونگرا، باید سعی کنید اجتماعی باشید. اگر اجتماعی نباشید و با افراد ارتباط برقرار نکنید، نمی‌توانید محتوای خود را به خوبی منتشر کنید. محتوایی تولید کنید که به آن افتخار کنید، سپس آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

قرار نیست فقط لینک انتشار دهید در شبکه‌های اجتماعی. مخاطبان برای شما کامنت می‌گذارند. این کامنت‌ها فقط برای شلوغ شدن صفحه نیست، بلکه موقعیتی است که مخاطبان را درگیر کنید، پس از این موقعیت استفاده کنید.

28. حتما محتوای اصیل تولید کنید

تولید محتوای خلاقانه اصیل

این مورد را حتما حتما رعایت کنید که به هیچ وجه محتوای کپی در سایت قرار ندهید. شاید از محتوایی در یک سایت خوشتان بیاید یا شما را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما هرگز آن را کپی نکنید. یعنی اصلا آن را کلمه به کلمه کپی نکنید. این باعث می‌شود مخاطبان شما وقتی مشابه این مقاله را پیدا می‌کنند، اعتمادشان را به شما از دست بدهند، علاوه بر این، تولیدکنندگان اصلی محتوا شما را در دردسر می‌اندازند و گوگل شما را جریمه می‌کند. محتوای اصیل و جدید تولید کنید.

29. از موضوع منحرف نشوید

بسیاری از افراد پس از کمی نوشتن، از موضوع اصلی منحرف می‌شوند و به طور کلی محتوا به سمت دیگری می‌رود. باید عنوان محتوا در سرتاسر متن جریان داشته باشد.

شاید این راه‌حل بهتری است که ابتدا محتوای خود را بنویسید، سپس عنوان مرتبط با آن که می‌تواند یک جمله کوتاه باشد، بنویسید. این درباره برخی محتواها، ساده‌تر از بقیه است. اگر فایل صوتی دارید که حاوی مصاحبه با یک استاد است، ممکن است مکالمه شما با موضوعی خارج از موضوع اصلی پایان یابد. هنگام نوشتن محتوا، حتما عنوان را جلوی دید خود قرار دهید و مدام آن را ببینید تا از موضوع دور نشوید.

30. محتوا را به طور منظم منتشر کنید

creative content و انتشار آن

برخی بلاگ‌ها مانند قبرستان هستند. چند پست مانند سنگ قبر اینجا و آنجا قرار گرفته‌اند که بدون آنها زمین خالی می‌ماند. فکر نکنید با انتشار یک یا دو پست کار شما تمام شده و دیگر کافی است. به طور هماهنگ و منظم پست منتشر کنید.

اگر بازدیدکنندگان سایت شما متوجه شوند که مدتی است پستی منتشر نکرده‌اید، تصورشان این خواهد بود که شما این سایت را رها کرده‌اید. این بسیار رایج است که سایت‌هایی وجود دارند که سال‌هاست کار نمی‌کنند و رها شده‌اند. با انتشار منظم پست، مخاطب خود را حفظ کنید.

تنها انتشار منظم محتوا کافی نیست، باید به طور مرتب محتوا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بازنشر کنید، به کامنت‌ها پاسخ دهید و بازاریابی محتوایی انجام دهید.

31. وعده دروغ ندهید

حتما چنین عنوان‌هایی دیده‌اید: «10 کاری که باید الان انجام دهید»، «متخصصان می‌گویند این کار باعث می‌شود زیاد عمر کنید». نوشتن عنوان‌های هیجانی و برانگیزاننده بسیار وسوسه‌برانگیز است. اما به محض اینکه مخاطب، محتوای شما را بخواند و متوجه شود آن چیزی که در عنوان آمده، یک وعده دروغ است، سریعا از صفحه بیرون می‌آید.

در مورد ارزشی که تولید می‌کنید، صادق باشید. بر اساس حیله وفریب محتوا تولید نکنید. شاید اغراق، قدرت بالایی داشته باشد اما خطرناک است. در استفاده از آن احتیاط کنید.

32. تولید محتوای خلاقانه را به صورت عادت درآورید

شاید برایتان سخت باشد هر روز بنشینید و بنویسید، اما باید آن را به صورت عادت درآورید. بهترین زمان را در روز پیدا کنید، بنشینید و یک ساعت طوفان مغزی انجام داده و محتوا بنویسید. حتی لازم نیست متن را کامل کنید. برخی روزها تنها کافی است ایده‌های خود را پیاده کنید. معمولا ابتدای روز زمان بهتری است تا دور از دغدغه و استرس‌ها، ایده‌های خود را بنویسید.

33. محتوایی تولید کنید که سوال می‌پرسد

پرسیدن سوال و تولید محتوای خلاقانه

روش دیگر برای درگیر کردن مخاطبان، سوال کردن است. آیا تا به حال مقاله‌ای را با پرسیدن سوال آغاز کرده‌اید؟ یا با سوال تمام کرده‌اید؟ آیا سوالی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اید؟ این روش، اینگیجمنت زیادی در مخاطبان ایجاد می‌کند.

پرسیدن سوال در افراد کنجکاوی ایجاد می‌کند و فالوورهای شما را در بحث و پرسش درگیر می‌کند، اما باید بتوانید پاسخ‌ها را مدیریت کنید. اگر محتوایی تولید کنید که شکل خطی داشته باشد، پاسخی دریافت نخواهید کرد. یک سوال بپرسید تا کانال‌های ارتباط با مخاطب را باز کنید.

یک سوال واقعی بپرسید که جواب واقعی داشته باشد. اگر این کار را درست انجام ندهید، مخاطب گمان می‌کند او را احمق فرض کرده‌اید.

34. مخاطب را به عمل وادارید

این یک توصیه همیشگی است که سعی کنید از مخاطب درخواست عمل کنید و این جمله را با حالت امری بیان کنید. شما هیچوقت برای درخواست از مخاطب برای ثبت‌نام در خبرنامه نمی‌نویسید: اگر دوست داری خبرنامه ما را دریافت کنی، اینجا را کلیک کن! این جمله تاثیرگذار نیست. بلکه باید بنویسید: اینجا کلیک کن تا در خبرنامه ثبت‌نام شوی.

حتی نوشتن “ثبت‌نام در خبرنامه” هم تاثیرگذار نیست و مخاطب را تشویق به کلیک نمی‌کند.

35. در زمان تولید محتوای خلاقانه از تبلیغ کردن بپرهیزید

یکی از عللی که ما محتوا تولید می‌کنیم، اجتناب از تبلیغ است. مشتریان این روزها از تبلیغ خوششان نمی‌آید، آنها به دنبال محتوای ارزشمندی هستند که کنجکاوی‌شان را تحریک کند. همین که مخاطب مطمئن شود شما منبع موثق و قابل اعتمادی هستید، در خصوص محصولاتی که ارائه می‌دهید نیز کنجکاو و پیگیر خواهد شد.

ممکن است وسوسه شوید کمی از خودتان لابلای محتوا بنویسید و تبلیغ کنید، اما از این کار هم بپرهیزید، چون مخاطب متوجه این تبلیغات خواهد شد و آن را دوست نخواهد داشت.

36. شخصیت و تون صدای خودتان را به محتوا بدهید

شخصیت برند و creative content

نوع زبانی که به کار می‌برید و لحن شما با مخاطب کاملا بستگی به صنعت و بیزنس شما دارد. شاید بخواهید لحن شوخ داشته باشید یا جدی یا محاوره‌ای. باید تون صدایتان همیشگی و متداوم باشد. این به برند شما شخصیت و هویت می‌بخشد که در تمام محتواها جاری است.

37. هدف‌گذاری کنید

شما برای همه چیز هدفی دارید، برای زندگی، کار، روابط… حال برای محتوا نیز باید هدفی داشته باشید. یک هدف مبهم و نامشخص تنها برای پیش گرفتن یک رویه عادی کافی نیست. باید بدانید از محتوا چه می‌خواهید و می‌خواهید چه نتیجه‌ای از آن حاصل شود، اینجاست که هدف شکل می‌گیرد.

آیا می‌خواهید هفتگی یک مقدار مشخصی محتوا منتشر کنید؟ یا حتی روزانه؟ یا شاید بخواهید تعداد مشخصی افراد برای خبرنامه ثبت‌نام کنند. یا شاید فقط بخواهید از سرنخ‌ها و ترافیکی که بدست می‌آورید، درآمد داشته باشید. به هر صورت، هدفی مشخص کنید و در جهت آن حرکت کنید. این اهداف، تعیین‌کننده نوع محتوای شما و چشم‌انداز شما در تولید محتوا هستند.

38. محتوا برای وب بنویسید

محتوای اینترنتی بهترین نوع محتواست. خیلی از کسب و کارها محتوایی تولید می‌کنند که برای مدیوم‌های مختلف طراحی شده و سپس آن را برای پست وبلاگ یا وبسایت تغییر می‌دهند. از این کار بپرهیزید.

وقتی محتوایی برای نت می‌نویسید، فاکتورهای زیادی در آن دخیل هستند که تنها منحصر به این مدیوم هستند. زمان انتشار، صفحه‌بندی وب، نویگیشن و … و بسیاری فاکتورها در اینگیجمنت یا تعامل مخاطب. برداشتن محتوا از جاهای دیگر و قرار دادن آن در نت روش درستی نیست.

39. مهارت نوشتاری خود را بهتر کنید

مهارت در نوشتن و تولید محتوای خلاقانه

خیلی از ما دوست داریم محتوا بنویسیم، اما تا قبل از این چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم. شاید کمی دانش دستور زبان ما قدیمی باشد یا مطمئن نباشیم که محتوای ما به اندازه کافی جذاب است یا خیر.

تنها کاری که برای بهتر نوشتن باید انجام دهید، تمرین و تمرین است. خوشبختانه متون زیادی در اینترنت در خصوص نوشتن و قواعد گرامری وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. خیلی راهنماهای کوتاهی وجود دارد که می‌توانید به کار ببرید، بنابراین به راحتی مهارت نویسندگی خود را بهبود می‌بخشید.

40. تنها به یک منظور محتوا تولید کنید

قبلا گفتیم که برای محتوا باید هدفی داشته باشید و سعی کنید از آن هدف منحرف نشوید. عنوان محتوا بسیار مهم است و مسیر نوشتن را مشخص می‌کند، اما آن چیزی که مهمتر است، منظور و مقصود شما از این محتواست. محتوای شما باید یک هدف و مقصود دست‌یافتنی داشته باشد.

تلاش می‌کنید چه چیزی به مخاطب بدهید؟ می‌خواهید او را تحت‌تاثیر قرار دهید تا عمل خاصی انجام دهد؟ می‌خواهید به او اطلاعات بدهید؟ او را نسبت به برندتان کنجکاو کنید؟ وقت صرف کنید و پرسونای مشتریان خود را به تصویر بکشید، به طور ایده‌آل واکنش آنها پس از مطالعه محتوای شما چه خواهد بود؟ با چنین هدفی محتوا تولید کنید تا دست‌یافتنی شود.

41. یک طرح کلی داشته باشید

ایده برای تولید محتوای خلاقانه

یکی از بهترین روش‌ها برای تولید محتوای خلاقانه و هدفمند و جلوگیری از منحرف شدن از هدف، داشتن یک طرح کلی است.

قبل از نوشتن، همه ایده‌های خود را درباره آنچه می‌خواهید بنویسید، یادداشت کنید. مثلا می‌خواهید درباره کوبیدن خانه بنویسید. شروع کنید ایده‌های خود را درباره آن یادداشت کنید. ایده‌ها را جمع و جور و مرتب کنید و یک مقاله از آن استخراج کنید.

برگردید به محتواهای قدیمی. آیا در نوشتارتان از این شاخه به آن شاخه پریده‌اید؟ برای هر محتوا یک طرح در نظر داشته باشید و برطبق آن بنویسید.

42. در زمان تولید محتوای خلاقانه هوشمندانه عمل کنید

انتخاب شماست که شوخ‌طبع باشید یا حتی خشک و رسمی. بهترین کار این است که محتوایی تولید کنید که هم سخنان منطقی داشته باشد و هم شامل نظرات و مطالب شوخ‌طبعانه باشد. شما برای افراد واقعی محتوا تولید می‌کنید که علاوه بر خشک و رسمی بودن، حس شوخ‌طبعی هم دارند. این یعنی شما هم دارای ویژگی‌های یک انسان عادی هستید و جسارت به خرج می‌دهید.

43. محتوای مجاب‌کننده بنویسید

از آنجا که شما می‌خواهید مخاطبان خود را تحت‌تاثیر قرار دهید تا با دیدگاه شما موافقت کنند یا واکنش موردنظرتان را در آنها برانگیزانید، باید محتوای شما خاصیت مجاب‌کنندگی داشته باشد.

مجاب کردن به معنی دروغ گفتن به افراد نیست. آنچه باید انجام دهید این است که آنها را مطلع کنید و به آنها توضیح دهید که چرا باید مطلبی که می‌گویید را بپذیرند. مانند رفتار با معشوقه‌تان است، شما دیدگاه‌های خود را درباره جهان با او به اشتراک می‌گذارید، اما به او دروغ نمی‌گویید.

44. به مخاطبانتان آدرس مستقیم بدهید

فهم مطلب و تولید محتوای خلاقانه

شما برای اینترنت مطلب می‌نویسید و این با نوشتن مقاله کلاسی متفاوت است. در مقاله‌های کلاسی شما مطلب را طوری می‌نویسید که ممکن است مستقیم به موضوع اشاره‌ای نشود و راه زیادی طی شود تا مطلب اصلی عنوان شود. در تولید محتوای خلاقانه برای وب سعی کنید بیشتر حالت محاوره‌ای داشته باشید.

نحوه کار نت بدین صورت است: مردم محتوایی را جستجو می‌کنند، صفحه شما را پیدا می‌کنند و شروع به تعامل می‌کنند. با مخاطبان در سطح خودشان تعامل کنید، به آنها “شما” بگویید و خود را “من” یا “ما”، بسته به اینکه تنها یا گروهی کار می‌کنید، خطاب کنید.

45. زبان شاعرانه و ادبی را کنار بگذارید

دنیای اینترنت، دنیای ایموجی و چت است، جایی برای گفتگو به سبک شکسپیر یا فردوسی نیست. پس مثل رمان ادبی مقاله ننویسید. واژگان آشنا برای مخاطبان استفاده کنید، نه واژگان غریب و بیگانه.

همان کلماتی را استفاده کنید که هنگام مکالمه با افراد به کار می‌برید. علاوه بر این، تا جای ممکن جملات خود را کوتاه کنید. این توصیه‌ها به خصوص برای کسانی که در ابتدای راه تولید محتوای خلاقانه هستند، بسیار مفید است اما بعدها می‌توانید با استفاده از زبان ادبی و شاعرانه مخاطب را به مطالعه ادامه مطلب ترغیب کنید.

46. همیشه ذهن پذیرا و باز داشته باشید

در طول روز سعی کنید ذهنتان را بر روی موضوعات و نقطه‌نظرهای جدید باز نگه دارید. اگر نسبت به همه ایده‌ها و دیدگاه‌ها پذیرا باشید، مدام اطلاعات کسب می‌کنید و محدود به یکسری اطلاعات مشخص نخواهید شد.

کلیپ‌ها ولینک‌های جذابی که در اینترنت می‌بینید را ذخیره کنید. هر تصویر الهام‌بخشی را برای استفاده در آینده، نشانه‌گذاری کنید. وقتی بخواهید محتوای خلاقانه تولید کنید، حجم وسیعی از اطلاعات دارید که می‌توانید به کار ببندید.

47. انگیزه خود را حفظ کنید

حفظ انگیزه شاید کار نسبتا سختی باشد، اما سعی کنید با در نظر گرفتن هدف و تداوم در کار، انگیزه خود را حفظ کنید. منتظر نشوید تا به شما الهام شود، زیرا این الهامات زمانی که به آن نیاز دارید رخ نمی‌دهد و قابل اعتماد نیست.

برگردید به هدفی که برای نوشتن داشتید. شما صرفا برای نوشتن، نمی‌نویسید، دنبال هدف بزرگتری هستید. مدام هدف خود را یادآوری کنید. نباید بابت یک هدف خرد هیجان‌زده نشوید و هدف اصلی را فراموش کنید.

48. محتوای خود را هدفگذاری مجدد کنید

هدفگذاری در تولید محتوای خلاقانه

مدام باید محتوای خود را ارتقا دهید. نباید فکر کنید می‌توانید محتوای کاملی تولید کنید. شاید مطلبی که در گذشته طرفدار زیادی داشت، الان دیگر خیلی جذاب نباشد. اینجاست که باید هدفگذاری مجدد انجام دهید. ممکن است نسخه اینفوگرافی از یک مقاله قدیمی، خواننده بیشتری پیدا کند. شاید بتوانید یک مقاله را به چند جمله مهم و برجسته تبدیل کنید. یا می‌توانید یک تصویر همراه با یک عنوان ایجاد کنید و آن را به مقاله لینک دهید.

49. از خود بپرسید “من اگر بودم چنین مطلبی را می‌خواندم؟”

قبل از انتشار متنتان، چطور می‌توانید بفهمید مقاله شما چقدر جذاب است؟ اول خودتان قضاوت کنید که این متن چقدر برای خودتان جذاب است؟

وقتی خودمان مطلبی را می‌نویسیم، شاید ندانیم تا چه حد خوب است. به همین منظور، مدتی از متنی که نوشتید فاصله بگیرید و یک بار دیگر به آن نگاهی بیندازید، ببینید چقدر خوب است، اگر خودتان آن را ننوشته بودید، حاضر بودید آن را به اشتراک بگذارید؟

50. انتخاب با شماست

محتوای عالی یک انتخاب است. شما زمان و انرژی خود را صرف می‌کنید تا یاد بگیرید محتوای مفید و باکیفیت تولید کنید. یاد می‌گیرید چطور مخاطب را مجذوب مطالب و نوشته‌های خود کنید. محتوای خوب نوشتن یک انتخاب است. می‌توانید انتخاب دیگری داشته باشید. یک محتوای معمولی و بی‌ارزش تولید کنید که نیازی به فراگیری مهارت نداشته باشد.

محتوای خلاق تولید کنید، مدام آن را ویرایش و بازآفرینی کنید و این کار را تکرار کنید. در طولانی مدت تلاش شما نتیجه خواهد داد.

مطالب مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.