Let’s travel together.

آیا محتوای ساختاریافته چیز عجیب و دور از دسترسی است؟!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در یک دنیای چندکاناله و در میان انبوهی از محتواهای پویا، شما چطور می‌توانید بدون انجام یک سری کارهای روتین و تکراری، نیاز دائمی به ویرایش دائمی اطلاعات را برآورده سازید؟
یکی از پاسخ ها این است: رفتن به سراغ محتوای ساختاریافته.

یک سناریوی وحشتناک

این سناریو را تصور کنید:
به‌روزرسانی و مدیریت بخش معرفی ویژگی‌های محصولات یک سایت تجاری بر عهده شماست.
یک به‌روزرسانی محصول نیازمند درج ویژگی‌های جدید در 14 صفحه CMS است که باید این اطلاعات، در چهار بخش مختلف درج شود.
این فرایند واقعاً زمان‌بَر است: شما باید صفحه را باز کنید، به‌روزرسانی کنید، صفحه را منتشر کنید سپس این کار را سیزده بار تکرار نمایید.
حال تصور کنید که شما باید در یک روز 10 ویژگی محصول را به‌روزرسانی نمایید.
در این حالت کار شما می‌شود 140 باره‌ی تکرار فرایندهای فوق!
در این شیوه معیوب – که بسیار زمان می‌برد- احتمال بروز خطا فوق‌العاده بالا می‌باشد.
علاوه بر این هنگامی که شما صفحه را برای به‌روزرسانی فریز می‌کنید، در واقع تجربه مشتری را دستکاری و کُند کرده‌اید و این شیوه در صورت تکرار می‌تواند به کم شدن فروس سایت بیانجامد؛ یک نقض غرض واقعی!
ضمناً فراموش نکنید که شما باید دیگر کانال‌ها را نیز پشتیبانی کنید؛ از اپلیکیشن‌های همراه گرفته تا میکروسایت‌ها، صفحات فرود و غیره.

محتوای ساخت یافته

تعریف محتوای ساختاریافته

محتوای ساختاریافته یا همان Structured Content موضوع نسبتاً نوظهوری است و ما برای تبیین آن، تعریف ارائه شده از سوی دو کارشناس را بیان می‌داریم:
Carrie Hane از شرکت Tanzen می‌گوید:
محتوای ساختاریافته محتوایی است که در فضایی خارج از یک رابط مشخص طراحی شده، توسعه یافته و ارتباط یافته است، و به همین دلیل برای استفاده در هر رابطی مناسب می‌باشد. در این شیوه، با محتوا به صورت داده رفتار می‌شود و لذا هم برای انسان‌ها قابل فهم است و هم برای رایانه‌ها.
در سناریوی بالا، اگر وب‌سایت شما از یک CMS که از محتوای ساختاریافته پشتیبانی کند بهره ببرد، ویژگی‌های محصول در جایی جدا از هر صفحه ساخته، مدیریت و سازماندهی می‌شود و در این حالت، به‌روزرسانی این ویژگی‌های نیز به کاری منظم تبدیل می‌گردد؛ یعنی وظیفه شما به یک چهاردهم تقلیل می‌یابد.

Colleen Jones مدیر عامل Content Science می‌گوید: محتوای ساختاریافته به محتوایی گفته می‌شود که برای تکنولوژی – از قبیل مدیریت محتوا و اتوماسیون بازاریابی مهندسی شده است؛ با هدف امکان ارائه پویای یک تجربه خوب مشتری.
Colleen Jones می‌گوید برندهایی که از محتوای ساختاریافته استفاده می‌کنند، این قابلیت را دارند که پیشنهادهای جذاب، پویا و هدفمند به مشتریان خود عرضه نمایند؛ و این همان مفهوم شخصی‌سازی (Personalization) است.

مزایای محتوای ساختاریافته

بازاریاب‌ها با استفاده از محتواهای ساختاریافته می‌توانند در زمان و پول خود صرفه‌جویی عظیمی به دست آورند و از آن سو، بدون هیچ زحمتی بازدهی خود را بسیار افزایش دهند.
به طورکلی برخی مزایای محتوای ساختاریافته عبارت است از: صرفه‌جویی در زمان، ارتقاء سطح بهره‌وری فردی و سازمانی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، جلوگیری از تکرار عملیات مربوط به ساخت و انتشار محتوا.

برای شروع چه کنیم؟

کار خود را با پروژه کوچکی که دارای اهداف قابل اندازه‌گیری است شروع کنید.
مراحل پروژه را یک به یک جلو بروید و اهداف به دست آمده از هر مرحله را بررسی کنید.
Colleen Jones مدیر عامل Content Science می‌گوید یکی از گام های اولیه مهم در این خصوص عبارت است از بررسی و بازبینی محتوایی که از قابلیت استفاده مجدد برخوردار است.

وی این سه مرحله را توصیه می‌کند:

  1. محتوای خود را مدل‌سازی کنید.
  2. در هر لحظه بر یک نوع محتوا کار کنید.
  3. نوع محتوای جدید را سازمان دهید.

یک کارشناس دیگر به نام Will Morgenweck می‌گوید انتخاب یک نوع محتوا در هر زمان، کار هوشمندانه‌ای است. من به عنوان یک بازاریاب که محتوای وب‌سایت شرکتم را مدیریت می‌کنم، می‌بینم که محتوای ساختاریافته از پتانسیل بالایی برای استفاده مجدد محتواها در وب‌سایت و دیگر کانال‌هایی که در اختیار دارم برخوردار است و همین موضوع مرا هیجان‌زده کرده است.

سخن آخر

تعریف دقیق محتوای ساختاریافته یکی از مهمترین کارهایی است که باید برای کسب و کار خودتان انجام دهید. حتما از سی ام اسی استفاده کنید که قابلیت محتوای ساختاریافته داشته باشد و اجازه دهد مدل محتوایی خود را سفارشی سازی کنید.

مطالب مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.