Let’s travel together.

10 ترفند طراحی پرتال وب در سال 2020

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پرتال وبسایتی است که به عنوان یک سورس اشتراکی واحد برای همه اطلاعات روی یک دامنه سایت مشخص، خدمات‌رسانی می‌کند. وب پورتال با انواع اطلاعات به شیوه‌ای که هندل کردن آن برای بیشتر کاربران راحت باشد، سر و کار دارد. فرقی نمی‌کند که کاربران دانش فنی قبلی در خصوص موضوع دارند یا خیر. این به دیدگاه کاربر بستگی دارد. اگر تفکر بیزنسی دارید، وب پورتال می‌تواند یک ایده بیزنسی میلیون دلاری و یک سرمایه‌گذاری سودآور باشد.

انواع وب پرتال

پرتال عمودی

وب پرتال عمودی جهت تمرکز بر یک دامنه یا صنعت خاص طراحی شده است. به طور کلی دو نوع پورتال وجود دارد که عبارتند از:

  • پرتال شرکتی: ساخته شده برای دسترسی شخصی به اطلاعات مشخصی از یک شرکت خاص
  • پرتال تجاری: ساخته شده برای پشتیبانی از تجارت الکترونیک B2C و B2B .
  • پورتال علمی: این پورتال‌ها به افزایش بهره‌وری کارمندان از طریق دسترسی راحت و مناسب به اطلاعات داخل محیط کار، کمک می‌کند.

نکته: پورتال علمی معمولا می‌تواند در اینترانت بیزنسی یافت شود.

پرتال افقی

وب پرتال‌های افقی بر طیف وسیعی از موضوعات و منافع تاکید دارند. این پورتال‌ها کل جامعه اینترنت را هدف قرار می‌دهند و به آنها “مگا پورتال” نیز گفته می‌شود. این پرتال‌ها همچنین قابلیت‌های موتورهای جستجو را نیز ارائه می‌دهند تا تجربه کاربر را بهبود بخشند.

پرتال سازمانی

پرتال سازمانی طیف مرتبطی از اطلاعات در خصوص یک شرکت خاص را فراهم می‌کند. در صورت استفاده درست، اپلیکیشن‌های سازمانی می‌توانند به شما در بهبود عملکرد سازمانتان کمک کنند.

وب پورتال بازاری (MarketSpace)

این پورتال از تجارت الکترونیک B2B و B2C حمایت می‌کند. عمده‌ترین ویژگی‌های آن عبارتند از:

  • نرم‌افزار پشتیبانی مناسب برای معاملات تجارت الکترونیکی
  • قابلیت جستجو و دسترسی به اطلاعات محصول بر روی وب پورتال
  • قابلیت به اشتراک‌گذاری لیست محصولات در گروه‌ها با فروشندگان

طراحی پرتال

حال که با انواع وب پرتال آشنا شدید، به چند ترفند در ساخت و توسعه وب پورتال بیزنسی می‌پردازیم:

اهدافتان را ارزیابی کنید و محدوده منافع خود را بشناسید

اولین و مهمترین قدم، مشخص کردن niche در بیزنس خودتان است. چه نوع پرتالی ساخته‌اید؟ آیا پتانسیل کافی را دارد؟ آیا یک پرتال منطقه‌ای، شخصی یا یک پورتال سرگرمی است؟

باید پاسخ این سوالات را خیلی سریع پیدا کنید. پس از آنکه اهداف خود را ارزیابی کردید، توسعه وب پورتال بیزنسی کار بسیار آسانی خواهد بود.

ویژگی (features) های استاندارد وب پورتال را بشناسید

آیا می‌دانید وب پورتال بیزنسی شما به چه ویژگی‌ها یا فیچرهایی نیاز دارد؟ برخی از رایج‌ترین ویژگی‌های وب پورتال‌های بیزنسی شامل موارد زیر می‌شود:

  • طبقه‌بندی‌ها
  • چت‌ها
  • گالری عکس
  • پروفایل شخصی
  • و …

احتیاجات مشتریان را شناسایی کرده و تامین کنید

پس از آنکه اهداف را ارزیابی کردید و تصمیم گرفتید پورتال شما چه ویژگی‌هایی داشته باشد، نوبت شناسایی احتیاجات مشتریان و برطرف کردن آنها بر اساس نیازهایشان است.

اگر بتوانید پورتال خود را مطابق با سلیقه مشتریان شخصی‌سازی کنید، عاشقش خواهند شد. تحلیل داده‌های بزرگ، تنها چیزی است که به شما می‌تواند کمک کند. به هیچ وجه تحلیل داده را فراموش نکنید.

نرم‌افزار وب پرتال خود را انتخاب کنید

شاید اسکریپت‌های وب پرتال منبع باز را ترجیح دهید.

برخی اسکریپت‌های وب پورتال که می‌توانید مورداستفاده قرار دهید، عبارتند از:

نرم‌افزار پرتال را در سایت خود بارگذاری کنید

نرم‌افزار را در وبسایت بارگذاری کنید و آن را مطابق با دستورالعمل خاص اسکریپت نصب کنید. باید برای این کار، دانش MySQL داشته باشید، زیرا وب پورتال‌ها معمولا بر روی دیتابیس‌ها کار می‌کنند.

طراحی پرتال باید مبتنی بر ایده کسب حداکثر درآمد در طولانی‌مدت باشد

این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که تنها هدف وب پورتال‌ها، ایجاد حداکثر سود در کمترین زمان است. از این رو باید مطمئن شوید درگاه پرتال شما (همان که به مشتریان نمایش داده می‌شود) در بهترین حالت ممکن جهت کاهش نرخ پرش و افزایش سود در طولانی‌مدت، بهینه‌سازی شود.

مهم است که نتایج وبسایت خود را نیز پیگیری کنید. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا در مسیر درستی قرار دارید یا نه.

دنبال ظاهر نباشید، دنبال احساس باشید

امروزه طراحی پورتال در کل به معنی بهبود تجربه کاربر (user experience) است.

پرتال شما می‌تواند ظاهر خوبی داشته باشد، اما اگر دسترسی و قابلیت انتقال وب باعث ایجاد مشکلاتی در بین مشتریان شود، درآمد شما در طولانی‌مدت دچار آسیب می‌شود.

برای مثال، اگر یک پورتال وب بر روی دسکتاپ عالی به نظر برسد، اما بارگذاری آن با اینترنت موبایل زمان زیادی را به خود اختصاص دهد، نقطه ضعفی برای رشد بیزنس شما خواهد شد.

فکر می‌کنید مخاطبان شما این را دوست دارند؟

خیر، نرخ تعامل کاربر کم خواهد شد، همچنین خیلی از مشتریان خود را از دست می‌دهید.

بنابراین، همیشه توصیه می‌شود به تجربه کاربر بیشتر از ظاهر اهمیت دهید. برای بالا بردن سرعت بارگذاری صفحه در وبسایت خود بسیار تلاش کنید.

تجربه کاربر و طراحی پرتال

مشخص کنید که چه محصول یا خدمتی ارائه می‌دهید

برای یک کارآفرین یا یک استارتاپ نوپا، مهم است که تصویر واضحی از محصول یا خدماتش داشته باشد، بنابراین در استفاده از پورتال وب می‌داند که بازدیدکنندگان چه می‌خواهند و چه کار انجام می‌دهند.

به عنوان یک صاحب کسب و کار باید بدانید نحوه ارائه اطلاعات چگونه باید باشد. این به مشتری در دریافت محصولات و خدمات کمک می‌کند.

جنبه‌های مالی را در توسعه پرتال وب خود در نظر بگیرید

یک جنبه مهم دیگر در توسعه پرتال وب بیزنس، این است که هزینه‌های توسعه و طراحی پورتال وب را بدانید.

استفاده از تکنولوژی در تعیین هزینه توسعه بسیار اهمیت دارد. برای تصمیم‌گیری درست باید تسلط کامل بر تکنولوژی داشته باشید.

برای مثال، در توسعه وب پورتال می‌توان از تکنولوژی منبع باز یا کم‌هزینه استفاده کرد تا بار مالی استارتاپ کمتر شود و بر رقبا مزیت مالی پیدا کند. این به دستیابی به توسعه پروژه پایدار کمک می‌کند.

در نهایت برای پرتال وب خود بازاریابی کنید

پورتال خود را در اینترنت از طریق بازاریابی محتوایی، وبلاگ‌نویسی اجتماعی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات گوگل و بسیاری دیگر از ابزارها یا شیوه‌های سئو تبلیغ کنید تا طی زمان به سودآوری برسید. گرچه این یک پروسه زمانبر است، اما اگر درست انجام شود، یک کارآفرین می‌تواند همیشه به سود خود مطمئن شود.

سخن آخر

پرتال وب، امکان دسترسی واحد برای انواع اطلاعات است. این، شامل پیوندهایی جهت طبقه‌بندی اطلاعات شامل مقالات، محصولات، فروشندگان، اشخاص و … می‌شود. اغلب مولفه عضویت را شامل می‌شود، جایی که کاربران در آن ثبت‌نام می‌کنند و به پروفایل‌های خود دسترسی پیدا می‌کنند. بازدیدکنندگان دائمی به RSS و فیدهای اخبار و انواع دیگر اطلاعاتی که پرتال از منابع چندگانه می‌گیرد، و سپس در یک مکان متمرکز نمایش داده می‌شود، دسترسی دارند. می‌توانید آن را قطب اطلاعات و ارتباطات حساب کنید.

پرتال، یک ساختار سازمان یافته برای محتوای شما فراهم می‌کند و به شما این اجازه را می‌دهد که بازدیدکنندگان وبسایت خود را به طور موثری درگیر کنید. محتوای منحصر به فرد شما سبب می‌شود بازدیدکننده مجدد برگردد. بازدیدکنندگان با بلاگ‌ها، کامنت‌گذاری‌ها، رسانه‌های اجتماعی، نظرسنجی‌ها، رای‌گیری، بازاریابی ایمیلی، وبلاگ‌نویسی مهمان و … می‌توانند درگیر شوند. چیز جالب در خصوص پرتال‌های وب این است که یکبار که درست تنظیم می‌شوند، مدیریتشان راحت خواهد بود و شما را قادر می‌سازند محتوای خود را به سرعت انتشار دهید.

مطالب مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.