مجله اینترنتی تخصصی نرم افزار

سامانه جامع دفاتر گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مجموعه‌ای از خدمات الکترونیک بر پایه BPMS راهبران

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سابقه همکاری شرکت راهبران فناوری پاسارگاد (سهامی خاص) با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بیش از یک دهه و پیش از تبدیل این سازمان به وزارتخانه بر می‌گردد.

از ابتدا هدف سامانه، تجمیع کلیه خدماتی بود که یک آژانس مسافرتی در تعامل با وزارتخانه به آن نیاز دارد. طی سال‌های گذشته، سه نسل از این سامانه طراحی و مستقر گردیده، تا امروز که سامانه به زیرساخت BPMS مهاجرت کرده است. ارتقای اخیر، با هدف پاسخگویی بهتر و سریع‌تر به تغییرات و توسعه‌های سامانه، صورت گرفته است.

ذینفعان این سامانه، آژانس‌های مسافرتی (مدیرعامل و مدیران فنی)، راهنمایان گشت (تور لیدرها)، ادارات کل استانی و وزارتخانه (معاونت گردشگری) هستند. اهم خدمات حوزه دفاتر مسافرتی شامل موارد زیر است:

  • صدور مجوز بند ب دفاتر مسافرتی
  • ثبت خود اظهاری مجوز بند ب دفاتر مسافرتی
  • تمدید پروانه مجوز بند ب
  • تغییر مدیر فنی
  • تمدید/تغییر معرفی نامه به بانک
  • تغییر مکان
  • تغییر مدیر عامل
  • تغییر نام
  • تغییر وضعیت دفتر از حقیقی به حقوقی
  • ثبت شعبه
  • انتقال مجوز فعالیت به استان دیگر
  • صدور معرفی نامه به وزارت امور خارجه جهت اخذ ویزا
  • صدور معرفی نامه به اداره برق
  • صدور معرفی نامه به رجا
  • آزادسازی مدیر فنی از طرف استان
  • تغییر مدیر عامل از طرف استان
  • تعلیق مجوز بند ب
  • رفع تعلیق مجوز بند ب
  • لغو مجوز

ثبت تور توسط آژانس‌ها و اخذ تأییدات مربوطه جهت برگزاری تورها، طیف دیگری از مهمترین خدمات سامانه هستند که در نتیجه اخذ یا تمدید مجوز، دسترسی به این فرایندها برای آژانس‌ها فعال می‌شود.

فرایندهای دیگری در سامانه با هدف ساماندهی گردشگری سلامت نیز پیاده‌سازی شده است که آژانس‌های فعال در این حوزه با طی فرایند اخذ گواهی سلامت می‌توانند فعالیت خود را در این زمینه توسعه دهند.

در کنار کارتابل‌هایی که برای ذینفعان پیاده‌سازی شده که هریک بنا به مسئولیت خود در هر فرایند، از طریق این کارتابل‌ها به نقش آفرینی در سامانه می‌پردازند، داشبوردها و پنل‌های گزارش‌گیری جامعی برای نظارت بر کل سامانه پیش‌بینی شده که ضمن پایش فرایندها، داده‌های اخذ شده در فرایندها را نیز پردازش و در قالب گزارش و نمودار ارائه می‌دهند.

با بهره‌گیری از این داشبوردها، آخرین وضعیت فرایندها به اطلاع معاونت گردشگری می‌رسد و پارامتریک بودن داشبوردها، این امکان را فراهم می‌کند تا با تغییر هر پارامتر در داشبورد، وضعیت لحظه‌ای سامانه گزارش شود.

در این سامانه هر پرونده، از شروع درخواست توسط متقاضی تا ارجاع به استان مربوطه و سپس ارجاع به مرکز و نهایتاً تا صدور و چاپ مجوز، همگی در قالب فرایندهای مصوب و به روز شده در سامانه بر اساس چارچوب‌های از پیش تعریف شده پیش می‌رود.

سامانه به درگاه مجوزهای دولت متصل شده و از همین طریق کاربران می‌توانند وارد سامانه شوند.

این سامانه با تعدد و عمق فرایندی زیاد یک نمونه شاخص در به کارگیری زیرساخت‌های مدیریت فرایند با هدف پیاده‌سازی خدمات الکترونیک سازمانی است.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.