خدمت الکترونیک کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بهرهگیری از BPMS راهبران راهاندازی شد
طی قراردادی در پایان سال 1400 مسئولیت پیادهسازی سامانه سازش از طرف کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به شرکت دانشبنیان راهبران فناوری پاسارگاد سپرده شد.
هدف این سامانه رسیدگی به شکایات طرح شده با محوریت فعالیت کارگزاران بورس کشور میباشد. فرایندهای رسیدگی به شکایات در این سامانه بهحسب ماهیت، شباهتهای زیادی با سامانه ثنا (خدمات قضایی من) قوه قضائیه البته با مقیاس کوچکتر دارد.
در این سامانه برای خواهان، خوانده، وکیل و دبیرخانه سازش کارتابلهای مستقلی پیشبینیشده است. هزینه دادرسی در خلال فرایند از خواهان اخذ میگردد و فرایند رسیدگی آغاز میشود. اعلانات و یادآوریهای پرونده نیز از طریق پیام کوتاه به ذینفعان ارسال میگردد. این سامانه، مراحل را تا صدور رأی و سپس مراحل سازش پیش میبرد.
یکی از چالشهای این سامانه اتصال پرونده خواهان به خوانده بود. سامانه باید بهگونهای عمل میکرد که پس از ثبت دادخواست توسط خواهان، چنانچه خوانده در فهرست کاربران سامانه بود، ضمن اتصال پرونده به ایشان با نقش خوانده، اطلاعرسانی لازم را انجام میداد تا فرایند دادرسی شروع شود. در شرایطی که خوانده عضو سیستم نبود کماکان دادخواست با اطلاعات تماس خوانده ثبت میشد. سامانه اطلاعرسانی لازم را از طریق پیامک به خوانده انجام میداد و پس از عضویت ایشان پرونده را به خوانده مرتبط میساخت. عدم ثبتنام خوانده در سامانه، روند رسیدگی به پرونده را طبق جریان طراحی شده تغییر میداد.
این سامانه تاکنون فرایند توسعه و بلوغ خود را پشت سر گذاشته و در سال 1402 وارد فاز جدیدی از توسعه شده است که طی آن مصوبات نهایی کمیته سازش در قالب توسعه و ویرایش فرایندهای جاری در دستور کار قرار گرفته است.
بسیاری از سازمانها و نهادها و حتی کسبوکارها در جریان فعالیتهای خود به سامانههای رسیدگی به شکایات و یا نظامهای انتقادات و پیشنهادات نیاز دارند که عموماً فرایند خاصی را طی میکند که یکی از کاملترین نمونههای آن، فرایندهای کمیته سازش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار است. این پروژه تجربه موفقی از بهکارگیری BPMS در این حوزه است.
هم اکنون این سامانه در آدرس https://sazesh.seba.ir در اختیار ذینفعان قرار دارد.
منبع خبر: دپارتمان فروش شرکت دانشبنیان راهبران فناوری پاسارگاد