Let’s travel together.

نقشه حرارتی یا هیت مپ چیست؟ چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

نقشه حرارتی یا Heat Map ، مدتی است که به یکی از پایه‌های اصلی بازاریابی دیجیتال تبدیل شده و از ابزارهای مهم و اساسی برای درک نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما به شمار می‌رود. زمانی که می‌خواهید بدانید مشتریان به کدام بخش از وب سایت شما تمایل بیشتری دارند یا مکان قرار دادن امکانات فروشگاه شما مناسب است یا نه، هیت مپ به شما کمک می‌کند. اما دقیقا هیپ مپ چیست؟ در این مطلب می‌خواهیم درباره هیت مپ و کاربردهای آن صحبت کنیم.

نقشه حرارتی یا هیت مپ چیست؟

هیت مپ چیست

Heat Map به فارسی، به معنای نقشه حرارتی، ابزاری برای تجسم داده‌ها است که به صاحبان وب سایت‌ها کمک می‌کند تا عملکرد یک صفحه خاص را بررسی کنند. هیت مپ، مجموعه‌ای از داده‌های پیچیده را به صورت تصاویری با رنگ‌های مختلف نمایش می‌دهد تا فهم آن‌ها را ساده‌تر کند.

هیت مپ، رفتار کاربران را با مقیاس رنگی از قرمز تا آبی اندازه می‌گیرد. گرم‌ترین رنگ (قرمز) نشان دهنده بالاترین سطح درگیری مخاطب با آن منطقه از سایت و سردترین رنگ (آبی) مناطقی را نشان می‌دهد که کمترین سطح درگیری را دارند.

بنابراین در پاسخ به سوال هیت مپ چیست، باید گفت Heat map ها نقشه‌های گرافیکی و رنگی هستند که برای بررسی رفتار کاربران سایت، به شما کمک می‌کنند. به کمک این ابزار و نمودار  heatmapبازاریابان می‌توانند درک درستی از نحوه تعامل کاربران با سایت داشته باشند.

تاریخچه هیت مپ چیست؟

در سال 1879 یک پژوهشگر فرانسوی برای اولین بار این نکته را مورد توجه قرار داد که مردم هنگام مطالعه بر روی کلمات خاصی توقف می‌کنند، در واقع به بعضی کلمات توجه بیشتری نشان می‌دهند. در حالی که از برخی کلمات دیگر به سرعت عبور می‌کنند. مدتی بعد دستگاهی به نام Eye Tracker ساخته شد که حرکات چشم در زمان مطالعه را زیرنظر می‌گرفت.

در سال 1980 از این روش برای بررسی میزان توجه مردم به تبلیغات ارائه شده در مطبوعات استفاده شد. هرچند استفاده از این روش مستلزم صرف هزینه زیادی بود، اما آمار به دست آمده باعث شده روزنامه‌ها و مجلات با تغییر در طراحی، بازدهی بیشتری از تبلیغات داشته باشند. از آن زمان استفاده از هیت مپ‌ها طرفدار زیادی پیدا کرد.

کاربردهای هیت مپ چیست؟

کاربردهای هیت مپ

اکنون با مفهوم هیت مپ و تاریخچه آن آشنا شدیم. در این بخش از آموزش heatmap ، قصد داریم بدانیم کاربردهای هیت مپ چیست؟

اطلاع از هدف کاربران

نقشه حرارتی، برای اطلاع از نحوه رفتار کاربران، یک فرصت عالی در اختیار شما قرار می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند به شما در  تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های آینده وب سایت کمک کند. با استفاده از Heat Map می‌توانید به سوالاتی مانند سوالات زیر پاسخ دهید.

کدام بخش از صفحه سایت، کاربران را بیشتر درگیر کرده است؟

مخاطبان، بدون توقف در کدام بخش‌های سایت حرکت می‌کنند؟

مخاطبان در کدام مرحله، صفحه را ترک می‌کنند؟

بهینه سازی لندینگ پیج در هیت مپ

ساختار صفحات سایت، از موارد پر اهمیت است. قرار دادن تگ عناوین، استفاده بهینه از فضاهای سفید و… از جمله عوامل بهینه سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج به شمار می‌رود. اما متداول‌ترین و پرکاربردترین روش، استفاده از CTA یا دکمه فراخوانی است که میزان کلیک کاربران و مخاطبان را با آن ارزیابی می‌کنند.

بهینه سازی تصاویر موجود در صفحه

همچنین ممکن است از هیت مپ برای بهینه سازی تصاویر موجود در صفحه استفاده شود. برای مثال در اینجا دو نمونه صفحه فرود در اختیار داریم. در تصویر اول، کودک به طور مستقیم به کاربر نگاه می‌کند. بنابراین صورت کودک قوی‌ترین عنصر صفحه به شمار می‌رود.

لندینگ پیج1

اما در تصویر دوم، کودک در حال نگاه کردن به نوشته تبلیغاتی صفحه است. در این حالت می‌توانیم مطمئن باشیم مخاطبان به نوشته توجه بیشتری نشان می‌دهند.

لندینگ پیج2

پاسخ به سوالات در گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا داده‌های کمی و آماری مانند نرخ پردازش، میزان ترافیک و… را جمع‌آوری کنید.

برای آشنایی با آنالیتیکس، مقاله گوگل آنالیتیکس چیست را بخوانید.

اما چرا همیشه مخاطبان فعالیت‌هایی که ما از آن‌ها انتظار داریم را انجام نمی‌دهند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید میزان ماندگاری کاربران و نرخ تبدیل صفحات سایت را بررسی کرده و سپس با استفاده از هیت مپ، نحوه تعامل بازدیدکنندگان را در صفحه موردنظر دنبال کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید بیشترین تعداد کلیک در کدام قسمت صفحه اتفاق می‌افتد و کدام بخش برای کاربران اهمیت بیشتری دارد.

تعیین تعداد کلمات بهینه

از نظر گوگل، حجم مطالب (تعداد کلمات) ارتباطی با محتوای با کیفیت ندارد. نکته مهم، پاسخ به نیاز کاربران است، نه اشغال فضای بیشتری در صفحه. با استفاده از نقشه‌های حرارتی می‌توانید متوجه شوید مشتریان شما در مورد هر موضوعی به چه اطلاعاتی نیاز دارند. همچنین می‌توانید برای سوالات زیر پاسخ مناسب پیدا کنید.

برای آسان‌تر شدن فرآیندها چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

رقبای شما چه مواردی را در وب سایت خود پوشش می‌دهند؟

مخاطبان شما سایت را ترک می‌کنند یا در صفحه می‌مانند و مراحل خرید خود را تکمیل می‌کنند؟ و…

بهبود استراتژی مربوط به لینک‌های داخلی سایت

وجود لینک‌های داخلی برای شما این امکان را فراهم می‌کند که در ایجاد مطالب، سلسله مراتب را رعایت کنید. به این ترتیب، بالاترین رتبه به مهم‌ترین صفحات اختصاص پیدا می‌کند. اما در اینجا نقش بیت مپ چیست و چگونه در این زمینه به ما کمک می‌کند؟

نقشه‌های حرارتی می‌توانند اطلاعات لازم را درباره محل کلیک کاربران ارائه ‌دهند. با استفاده از آن‌ها می‌توانید بهترین مکان برای قرار دادن لینک‌ها را مشخص کرده و ترافیک بیشتری را به صفحات مرتبط ارسال کنید.

ایجاد ساختار مناسب برای هدایت مشتری

شما باید اطمینان داشته باشید که تمامی لینک‌ها و صفحات شما برای هدایت مشتری به مسیر صحیح با یکدیگر همکاری دارند. هنگام بررسی صفحات باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که پس از کلیک کاربر بر روی لینک چه اتفاقی می‌افتد؟ سپس سعی کنید برای سوالاتی که در ادامه می‌آید، پاسخ مناسب پیدا کنید.

کاربران چقدر برای صفحه جدید وقت می‌گذارند؟

مخاطبان تا چه اندازه با مطالب جدید درگیر شده‌اند؟

آیا با دیدن صفحه جدید کاربران از سایت خارج می‌شوند؟ و…

دسترسی به اطلاعات مناسب درباره عناصر گیج کننده

برخی مواقع موقع بازدید از یک وب سایت، موارد قابل کلیک وجود دارد اما به شما کمک نمی‌کند به صفحات دیگر بروید. در واقع با کلیک بر روی آن‌ها به صفحه خاصی هدایت نمی‌شوید. طبیعی است که این تجربه ناخوشایند نمی‌تواند انتظارات شما را برآورده کند. اما در اینجا نقش هیت مپ چیست؟ هیت مپ می‌تواند به شما کمک کند این بخش‌ها را شناسایی کرده و اصلاح کنید. با اصلاح عناصر مبهم در صفحات، احتمالا نرخ پرش و همچنین نرخ خروج از سایت تا حد قابل قبولی کاهش پیدا می‌کند.

سایرکاربردهای نقشه هیت مپ چیست؟

به طور کلی، با داشتن نقشه هیت مپ برای وب سایت، شما الگویی در دست دارید که نقاط زرد و و قرمز موجود در آن، نشان دهنده توجه بیشتر کاربران به آن قسمت‌ها است. به این نکته توجه داشته باشید که هرچه زمان بیشتری را برای جمع‌آوری اطلاعات از کاربران سایت صرف کنید، نقشه حرارتی شما از دقت بیشتری برخوردار خواهد بود.

این اطلاعات و داده‌ها به شما کمک می‌کند تا در طراحی و چیدمان بخش‌های مختلف، تصمیم درستی بگیرید و مطالب مهم را در نقاط پربازدید و صحیح قرار دهید. طبیعتا وقتی بدانید کدام نقاط سایت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، تصمیم‌گیری برای بهبود و بهینه سازی سایت، ساده‌تر خواهد بود.

تحلیل و بررسی هیت مپ در سایت‌های مختلف نشان می‌دهد، سمت چپ قسمت بالای سایت، بهترین مکان برای قرار دادن تبلیغات است.

با وجود هیت مپ، می‌توانید بفهمید نرخ کلیک در کدام بخش از وب سایت شما بیشتر است. اگر فروشگاه آنلاین دارید، بهتر است دکمه سبد خرید، پرداخت، پیشنهادات ویژه و… را در آنجا قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید قسمت‌هایی که کمتر مورد توجه قرار دارند را شناسایی کرده و اصلاح کنید.

این نکته را نیز مورد توجه قرار دهید که کاربرد نقشه حرارتی تنها مخصوص وب سایت‌ها نیست. اگر شما اپلیکیشن هم طراحی می‌کنید، باید به هیت مپ توجه کنید و بخش‌های مهم‌تر را در نقاطی که توجه بیشتری جلب می‌کند قرار دهید.

انواع هیت مپ چیست؟

انواع هیت مپ

اما انواع مختلف هیت مپ چیست و کاربرد هر کدام به چه صورت است؟ در این بخش به مطالعه و بررسی انواع هیت مپ‌های موجود می‌پردازیم.

  • نقشه ردیابی حرکت ماوس (Hover Maps)

این مدل از معروف‌ترین مدل‌های نقشه حرارتی است که اطلاعات حرکت ماوس بازدیدکنندگان وب سایت شما را نشان می‌دهد. کاربرد این مدل هیت مپ، دانستن این نکته است که کدام قسمت از سایت بیشترمورد توجه بازدیدکنندگان بوده و کدام قسمت کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با داشتن این اطلاعات می‌توانید اطلاعات مهم وب سایت مانند دکمه‌های CTA یا بنرهای تبلیغاتی خود را در قسمت پربازدید سایت قرار دهید.

  • نقشه حرکت (Move Maps)

این دسته از نقشه‌های حرارتی، نشان می‌دهد کاربران سیستم‌های کامپیوتری، هنگام حرکت در صفحات، در کدام قسمت مکث کرده‌اند. به این شکل می‌توانید بفهمید کدام قسمت توجه کاربران را بیشتر به خود جلب کرده است.

  • نقشه ردیابی کلیک (Click Maps)

این نقشه بر اساس تعداد کلیک بازدیدکنندگان ساخته می‌شود. بنابراین هر قسمت که تعداد کلیک بالاتری داشته باشد، با رنگ قرمز مشخص می‌شود. این نقشه‌ها رنگی هستند تا عناصری که بیشتر روی آن‌ها کلیک شده را به خوبی نشان دهند. تجزیه و تحلیل این دسته از نقشه‌ها یک نمای کلی از مکان‌هایی که بازدیدکنندگان بیشتر روی آن‌ها کلیک کرده‌اند را به شما نشان می‌دهد. هر چه کلیک بیشتری صورت گرفته باشد، آن منطقه قرمزتر می‌شود و نقاط مهم را شکل می‌دهد.

  • نقشه ردیابی اسکرول (Scroll Maps)

این دسته از هیت مپ‌ها نشان می‌دهند مخاطبان در سایت تا کجا پیمایش یا اسکرول کرده‌اند. در این مدل هرچه ناحیه قرمزتر باشد، یعنی بازدید بیشتری داشته و اگر کمتر تا پایان صفحه مطالب را دنبال کنند، رنگ‌های سردتر در پایین نقشه قرار می‌گیرد.

معمولا هر چه صفحه طولانی‌تر باشد، تعداد کمتری از بازدیدکنندگان آن را مشاهده می‌کنند. پس سعی کنید مطالب مهم هر صفحه را در قسمت‌های بالا قرار دهید. با استفاده از این نقشه‌ها می‌توان طراحی بعضی صفحات سایت را تغییر داد و یا بهینه سازی کرد.

  • نقشه توجه (Attention Maps)

این نوع هیت مپ با ترکیب نقشه اسکرول افقی و عمودی سایت با میزان ماندن (درنگ) هر کاربر در آن قسمت، ساخته می‌شود. این مدل صفحات سایت را به صورت اجزا در نظر می‌گیرد، همچنین به معیار زمان هم توجه می‌کند. هرچند این نقشه می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در اختیار ما قرار دهد، اما به دلیل سختی ساخت، به نسبت به سایر نقشه‌ها پیچیدگی بیشتر و کاربرد کم‌تری دارد.

ابزارهای ایجاد هیت مپ چیست؟

ابزارهای هیت مپ

تا اینجا دانستیم هیت مپ چیست و انواع مختلف این نقشه‌ها چه کاربردی دارد. در ادامه به معرفی ابزارها و نرم افزار heat map می‌پردازیم.

Hotjar

سایت Hotjar از معروف‌ترین و بهترین سایت‌های رایگان برای ساخت هیت مپ است. این ابزار، مجموعه‌ای قدرتمند از برنامه‌ها است که از ابزارهای تحلیلی و بهینه سازی سایت به شمار می‌آید.

Crazy Egg

از محبوب‌ترین ابزارها در میان وب مسترها برای ایجاد هیت مپ، Crazy Egg است. این ابزار قادر است نقشه کلیکی، نقشه اسکرول و نقشه حرکتی را به کاربران ارائه دهد. قیمت پایه این ابزار پلن‌های این ابزار، 29 دلار در ماه و قیمت پیشرفته‌ترین پلن، 99 دلار است.

Heatmap

یکی از ساده‌ترین ابزارها برای ساخت نقشه حرارتی heatmap است. نصب این ابزار بسیار ساده بوده و همچنین دارای نسخه رایگان 6 ماهه است. لازم به ذکر است که این ابزار دارای یک کد JavaScript است که به صورت همزمان و بدون کد کردن وب سایت، بارگیری می‌شود.

UserHeat

یک ابزار دیگر برای ایجاد نقشه هیت مپ، استفاده از ابزار UserHeat است. برای سایت‌های وردپرس هم می‌توان با نصب افزونه از این ابزار به صورت رایگان استفاده کرد.

و در انتها…

نقشه‌های حرارتی، داده‌های گرافیکی و رنگی هستند که در شناسایی رفتار مخاطبان سایت، به ما کمک می‌کنند. با آنالیز داده‌ها و اطلاعاتی که از هیت مپ‌ها به دست می‌آوریم، می‌توانیم محصولات و خدمات خود را به شکلی طراحی کنیم که بیشترین سطح بازدهی را داشته باشد.

با مطالعه این مطلب، دانستیم هیت مپ چیست، چه کاربردی دارد و انواع ابزارهای ایجاد نقشه‌های حرارتی به چه صورت می‌تواند به ما کمک کند؟

مطالب مشابه
1 نظر
  1. علی نیک بان می گوید

    یه سرویس ایرانی هست به اسم هانتانا اونم خیلی خوبه من چند وقتیه دارم استفاده میکنم هم قیمت هاش خوبه هم مثل خارجیاس
    https://hantana.org/

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.