Let’s travel together.

گوگل آنالیتیکس چیست و چرا مهم است؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

موفقیت در کسب‌وکارهای اینترنتی به تحلیل و بررسی مداوم نیاز دارد. برای این منظور ابزارهای گوناگونی وجود دارد که  به‌وسیله آن‌ها می‌توان به تحلیل و بررسی سایت خود و سایت‌های رقیب پرداخت. از میان ابزارهای گوناگون تحلیل سایت، قصد داریم ابزار «گوگل آنالیتیکس» و شیوه کار با آن را بررسی کنیم. در این مطلب راجع به یکی از رایج‌ترین سوالات مدیران وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین مبنی بر اینکه « گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی دارد» صحبت خواهیم کرد.

گوگل آنالیتیکس چیست ؟

گوگل آنالیتیکس چیست

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از سرویس‌های رایگان موتور جستجوی گوگل است که آمار بازدیدکنندگان یک وب‌سایت را نشان می‌دهد. این سرویس با امکان بررسی و تحلیل کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور کاربران در سایت و…، گستره وسیعی از اطلاعات را در اختیار مدیر وب‌سایت قرار می‌دهد. این ابزار برای وبمستران، همانند یک دستیار مدیر عمل کرده و به آن‌ها کمک می‌کند درباره ترافیک ورودی سایت، اطلاعات مفیدی به‌دست آورند. رایگان بودن و سادگی کار با این ابزار، از ویژگی‌های مثبت گوگل آنالیتیکس است که کاربران را به استفاده از آن تشویق می‌کند.

موارد زیر سوالاتی هستند که به کمک ابزار تحلیل‌گر گوگل آنالیتیکس می‌توانید پاسخ آن‌ها را پیدا کنید.

  • چند نفر از وب‌سایت شما (در طول روز یا در طول ماه) بازدید می‌کنند؟
  • افراد به‌طور متوسط در وب‌سایت شما چقدر وقت می‌گذرانند؟
  • محتویات صفحات وب‌سایت چقدر واضح، جذاب و ارزشمند است؟
  • مخاطبان به چه موضوعات و مطالبی علاقه‌مند هستند؟
  • کدام صفحات وب‌سایت، بیشترین میزان محبوبیت را در میان مخاطبان دارد؟
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت تبدیل به مشتری می‌شوند و این افراد چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • و…

اکنون که به سوال «گوگل آنالیتیکس چیست» پاسخ دادیم، در ادامه به بررسی نحوه کار آن خواهیم پرداخت.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟

روش کار گوگل آنالیتیکس

این ابزار، چند کد ردیابی را در وب‌سایت شما قرار می‌دهد. این کدها فعالیت‌های مختلف کاربران را هنگامی که از وب سایت شما بازدید می‏کنند، همراه با مشخصات کاربران (مانند سن، جنس، علاقه‌مندی و…) ثبت می‌کند. پس از خروج کاربر از وب‌سایت، تمامی این اطلاعات را به سرور ارسال می‌کند. سپس گوگل آنالیتیکس داده‌های جمع‌آوری شده از وب سایت را در چندین سطح طبقه‌بندی می‌کند، که عبارتند از:

  • سطح کاربر یا User level (مربوط به اقدامات هر کاربر)
  • سطح بازدید یا Session level (هر بازدید منحصر به فرد)
  • سطح بازدید صفحات یا Pageview level (هر بازدید منحصر به فرد از صفحه)
  • سطح رویداد یا Event level (کلیک دکمه، نمایش ویدیو و…)

اما اینکه ضرورت استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست، را در ادامه بررسی می‌کنیم.

ضرورت استفاده و کاربردهای گوگل آنالیتیکس چیست؟

ضرورت و اهمیت گوگل آنالیتیکس

اما ضرورت و اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟ در این بخش سعی می‌کنیم پاسخ مناسبی برای این پرسش پیدا کنیم.

وب‌سایت هر کسب‌وکار آنلاین، قطب حضور آن در دنیای دیجیتال به‌شمار می‌رود و می‌تواند بهترین راه برای معرفی محصولات و جذب مشتریان باشد. همان‌طور که بیان شد، هر وب‌سایت نیز برای رسیدن به موفقیت نیاز به یک تحلیل‌گر قوی دارد. ابزار گوگل آنالیتیکس می‌تواند به شما در بهبود اثربخشی بازاریابی دیجیتال کمک کند، به‌همین دلیل است که میلیون‌ها وب‌سایت در سراسر جهان از این ابزار تحلیل‌گر استفاده می‌کنند. در ادامه به ضرورت استفاده از گوگل آنالیتیکس خواهیم پرداخت.

  • مدیران وب‌سایت‌ها معمولا با هدف چک کردن بازدید روزانه و ماهانه از این ابزار استفاده می‌کنند.
  • گوگل آنالیتیکس تعداد افرادی که از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند، این‌که از کجا به سایت شما وارد شده‌اند و این‌که بازدید از سایت در چه زمانی بیشتر است، را برای شما مشخص می‌کند.
  • با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس می‌توانید بفهمید مخاطبان شما بیشتر به‌دنبال چه موضوعی هستند؟ بیشتر خانم هستند یا آقا؟ برای ورود به سایت از چه دستگاهی (موبایل، لپ‌تاپ و…) استفاده کرده‌اند؟ کاربران از کدام صفحات وارد سایت می‌شوند و به کدام صفحات می‌روند؟

اطلاعات گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

اطلاعات گوگل آنالیتیکس

در بخش قبل راجع به ضرورت و اهمیت ابزار گوگل آنالیتیکس صحبت کردیم. در این بخش به بررسی این موضوع می‌پردازیم که داده‌های گوگل آنالیتیکس چیست و چه کارهایی می‌توان با آن‌ها انجام داد.

به‌طورکلی 3 نوع اطلاعات را می‌توان با گوگل آنالیتیکس جمع‌آوری کرد:

اطلاعات نحوه جذب کاربر (User Acquisition Data)

در این بخش می‌توانید بررسی کنید ترافیک ورودی به سایت شما با چه روش‌هایی صورت می‌گیرد. به بیان دیگر، این بخش، شامل اطلاعاتی است در خصوص اینکه کاربران از کجا وارد سایت شما شده‌اند؟ بسیاری از آن‌ها از طریق جستجوی ارگانیک از گوگل دریافت شده‌اند، تعدادی از طریق وارد کردن مستقیم URL در نوار آدرس، وارد وب‌سایت شده‌اند، تعدادی از طریق رسانه‌های اجتماعی و منابع دیگر، به‌دست آمده‌اند و…

اطلاعات این قسمت، در اینکه کدام روش بازاریابی آنلاین، موجب هدایت بیشترین بازدیدکننده به وب‌سایت می‌شود، نقش تعیین کننده دارد.

اطلاعات رفتار کاربر (User Behavior Data)

اطلاعات رفتاری کاربر می‌تواند به‌عنان یک راهنما جهت بهبود وب‌سایت عمل کند. این اطلاعات در طول یک بازدید کاربر، در وب‌سایت جمع‌آوری می‌شوند و عبارتند از اینکه: مخاطب چه مدت در وب‌سایت شما مانده است؟ اولین و آخرین صفحه‌ای که مخاطب در سایت مشاهده کرده‌، کدام صفحه بوده است؟ مسیر مرور صفحات وب‌سایت شما چگونه است؟ در این بخش نکته حائز اهمیت این است که از تجزیه و تحلیل‌های مختلف برای شناسایی صفحاتی که کاربر مدت زمان بیشتری در آن‌ها می‌ماند (گیر می‌کند)، استفاده کرده و مشکلاتی را که کاربران در این صفحات با آن‌ها روبه‌رو هستند، از بین ببرید. به این ترتیب آن‌ها به مشتریانی با کمترین میزان لغزش تبدیل می‌شوند.

اطلاعات تبدیل (conversion)

بازده سرمایه گذاری یا ROI در کسب‌وکارهای اینترنتی عامل بسیار مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. استفاده از اطلاعات تبدیل به شما کمک می‌کند علاه‌بر پیگیری کل تبدیل‌ها، درآمد خود را از منابع آنلاین کسب‌وکار محاسبه کنید. ابزار گوگل آنالیتیکس یک کد ردیابی تبدیل ایجاد می‌کند که می‏تواند با صفحات وب حاوی درآمد حاصل از تبدیل ترکیب شود. در بخش بعد، نصب گوگل آنالیتیکس را در وردپرس به‌صورت مرحله به مرحله بررسی خواهیم کرد.

نصب گوگل آنالیتیکس

نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس با استفاده از افزونه Monster Insights:

این روش ساده‌ترین و بهترین روش نصب Google Analytics به‌شمار می‌رود. وب‌سایت‌های زیادی از پلاگین Monster Insights استفاده می‌کنند و این پلاگین محبوب‌ترین افزونه Google Analytics برای وردپرس است.

Monster Insights به دو صورت رایگان و پریمیوم ارائه می‌شود که در این بخش نصب نسخه رایگان آن را بررسی خواهیم کرد. اما در صورت تمایل به استفاده از ویژگی‌های پیشرفته‌تر مانند ردیابی تجارت الکترونیک، ردیابی تبلیغات، ردیابی نویسنده و… می‌توانید از نسخه پریمیوم Monster Insights استفاده کنید. بنابراین باید نسبت به خرید این نسخه اقدام نمایید.

اولین مرحله، نصب و فعال سازی افزونه Monster Insights روی وردپرس است. پس از فعال‌سازی افزونه یک مورد جدید با عنوان «Insights » به منوی مدیریت وردپرس اضافه می‌شود که با کلیک بر روی آن، می‌توانید مراحل تنظیم Monster Insights را مشاهده کنید.

ابتدا از شما درخواست می‌شود دسته بندی وب‌سایت خود را از میان گزینه‌های پیشنهادی (وب‌سایت تجاری، وبلاگ یا فروشگاه آنلاین) انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه موردنظر روی دکمه Save and Continue کلیک کنید.

در مرحله بعد، روی دکمه  Connect Monster Insights کلیک کنید. در این مرحله پنجره‌ای باز می‌شود که باید اطلاعات اکانت گوگل خود را وارد کنید. سپس از شما مجوز دسترسی Monster Insights به حساب Google Analytics خواسته می‌شود. به Monster Insights اجازه دسترسی به حساب Google Analytics را داده و برای ادامه بر روی گزینه Allow کلیک کنید.

مرحله آخر، انتخاب پروفایل مورد نظر برای ردیابی و پیگیری است. برای ادامه باید وب‌سایت خود را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه  Complete authentication  کلیک کنید.

Monster Insights ، در این مرحله Google Analytics را در وردپرس نصب خواهد کرد.

در ادامه تنظیمات وب‌سایت خود را انتخاب کنید. تنظیمات پیش‌فرض برای بیشتر وب‌سایت‌ها عمل می‌کند. در صورت استفاده از افزونه لینک وابسته، باید مسیری را که برای پنهان کردن لینک‌های وابسته به کار می‌برید را اضافه کنید. این کار برای شما امکان ردیابی پیوندهای وابسته در Google Analytics را فراهم می‌کند. برای ذخیره تنظیمات روی دکمه Save and Continue کلیک کنید. در مرحله بعد، Monster Insights به شما افزودنی‌هایی که نیاز به پرداخت هزینه دارد را نشان می‌دهد که در صورت ارتقا به پریمیوم می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. برای عبور از این مرحله می‌توانید بر روی دکمهSave and Continue  کلیک کنید.

سپس از شما درخواست می‌شود افزونه WPForms را نصب کنید، که بهترین افزونه فرم تماس با وردپرس است. می‌توانید آن را نصب کنید یا جهت عبور از این مرحله روی  Skip this Step کلیک کنید. اکنون Google Analytics روی وردپرس نصب شده است. اما نکته‌ قابل توجه این‌که، مدت زمانی نیازی است تا Google Analytics آمار سایت را نمایش دهد.

سخن آخر

همان‌طور که بیان شد، گوگل آنالیتیکس از ابزارهای رایگان گوگل برای تحلیل و آنالیز سایت است. این ابزار می‌تواند اطلاعات مهمی راجع به ترافیک ورودی سایت، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و… در اختیار مدیران‌سایت قرار دهد که این داده‌ها در بهینه‌سازی و پیشرفت وب‌سایت بسیار حائز اهمیت و موثرند.

در این نوشتار ضمن پاسخ به سوال گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه کار می‌کند، اهمیت، ضرورت استفاده و مراحل نصب این ابزار تحلیل‌گر نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

مطالب مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.