Let’s travel together.

راه اندازی آموزش مجازی چگونه است؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

آموزش مجازی امروز بیش از گذشته محبوبیت پیدا کرده است. تخمین زده شده نیمی از کورس‌های دانشگاهی تا سال 2019 به صورت مجازی خواهند شد. از این رو مهم است که اصول اولیه در طراحی دوره‌ها رعایت شود تا بتوانید یک دوره آموزش مجازی که بهترین تجربه یادگیری را برای فراگیران ایجاد می‌کند، ارائه دهید. در ادامه، توصیه‌هایی برای راه اندازی آموزش مجازی جذاب، موثر و همه جانبه پیشنهاد می‌شود.

ابزار مناسب در راه اندازی آموزش مجازی

داشتن یک ساختار مشخص و تعریف شده دوره آموزش مجازی

برای راه اندازی آموزش مجازی ، باید ایده واضح و دقیقی داشته باشید در خصوص اینکه چطور می‌خواهید آموزش را از چهره به چهره و حضوری به آموزش مجازی تبدیل کنید. باید فرمت دوره آموزش مجازی، مدل طراحی که استفاده می‌کنید، نوع تعاملات آموزش مجازی را مشخص کنید و در نهایت یک تکنولوژی آموزشی مناسب انتخاب کنید. علاوه بر این، ببینید آیا می‌خواهید اطلاعات را در یک فرمت خطی ارائه دهید، که در آن فراگیران اطلاعات را در یک توالی خاصی دریافت می‌کنند؟ یا می‌خواهید به فراگیران این قابلیت را بدهید که ماژول درسی خود را در هر جلسه خودشان انتخاب کنند؟

ایجاد محتوای آموزشی قابل اندازه‌گیری، موثر، مرتبط و باکیفیت

شک نکنید در ایجاد یک تجربه آموزش مجازی فوق‌العاده برای فراگیران، محتوا بسیار اهمیت دارد. هر محتوایی که وارد می‌کنید، باید ارزش دوره آموزش مجازی شما را بالا ببرد. باید واضح و مختصر باشد و طوری نوشته شده باشد که فراگیر را درگیر کند. اگر موضوعی ارائه می‌دهید که به نظر می‌رسد برای همه جذاب نیست، راهی پیدا کنید تا محتوا بیشتر فراگیر را درگیر کند. برای مثال، اگر محتوای دوره در خصوص اصول زیست‌شناسی است، محتوایی تولید کنید که به فراگیر کمک کند با موضوع ارتباط برقرار کند. برای آنها مثال‌های واقعی بیاورید که زیست‌شناسی انسان را نشان می‌دهد و به آنها بگویید چگونه این موضوع با زندگی روزانه آنها گره خورده است. ببینید محتوای آموزش مجازی شما باید چه اصولی را دنبال کند تا بیشتر با فراگیران عجین شود. محتوایی برای آموزش مجازی کارمندان خود تولید کنید که به آن اهمیت می‌دهند. یادتان نرود که تاثیرگذاری محتوای آموزش مجازی خود را اندازه بگیرید.

طراحی بصری و نویگیشن آسان

دوره آموزش مجازی شما باید شامل عناصر متنوعی از طراحی بصری باشد که فراگیر را به خود جذب کند و از لحاظ زیبایی برایش خوشایند باشد. این شامل ابزارهای چندرسانه‌ای متنوع از جمله عکس و ویدئو می‌شود و همچنین تمرکز بر طراحی کلی دوره. از طرفی یک طراحی جذاب نباید با نویگیشن ضعیف همراه باشد. در واقع، دوره آموزش مجازی شما نباید شامل عکس و گرافیک‌های بیش از حد باشد که مانع از مسیریابی آسان فراگیر به ماژول‌های آموزش مجازی بعدی شود.

راه اندازی آموزش مجازی و نوشتن محتوای دوره

مدام ارزش‌هایی که دوره آموزش برای فراگیران ارائه می‌دهد، را یادآور شود

در طول دوره باید مدام به فراگیران یادآور شوید که آنها چه چیزهایی دارند یاد می‌گیرند یا این اطلاعات برای آنان چه مزایایی دارد. در غیر این صورت آنها برای ادامه مسیر انگیزه‌ای نخواهند داشت. مقصد نهایی و هدف گاهی اوقات می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد اما هر دوره آموزش مجازی باید هدف داشته باشد.

به فراگیر اجازه دهید از اطلاعات یا مهارت‌های جدید خود استفاده کند

شامل مدل‌ها، درس‌ها و تمرین‌هایی که اجازه می‌دهد فراگیر دانش یا مهارت جدید خود را به خوبی استفاده کند. یکسری فعالیت‌ها را به دوره آموزش مجازی ادغام کنید تا فراگیر را قادر سازد اطلاعاتی که به او داده‌اید را محک بزند، بدین صورت به طور موثرتری خواهند توانست آنچه یاد گرفته را حفظ کرده و به خاطر بسپارد.

طراحی یک ماژول آموزش مجازی که اطلاعات را برای فراگیر قابل هضم کند

دوره آموزشی خود را به ماژول‌های کوچک تقسیم کنید که به فراگیران اجازه دهد، واحدهای کوچک اطلاعات را به طور همزمان جمع‌آوری کنند. این از ارائه محتوای بیش از حد جلوگیری می‌کند و به دانش‌آموز امکان می‌دهد درس مخصوص خود را بگیرد. یکی از مفاهیم اساسی که منجر به راه اندازی آموزش مجازی موفق می‌شود، همین اطلاعات تکه تکه است.

ایجاد دوره‌ آموزش مجازی که پایدار و ماندگار باشد

باید دوره‌های آموزش مجازی خود را بر اساس بازخوردهای سازنده فراگیران اصلاح کنید، سپس درس و ماژول‌های جدیدی برای ماه‌ها و سال‌های آتی به دوره آموزش مجازی خود اضافه کنید. در نهایت، می‌خواهید قالب آموزش مجازی ایجاد کنید که بتوانید بارها و بارها استفاده کنید. در واقع کار اصلاح، ویرایش و افزودن به ماژول‌های آموزش مجازی را بدون خراب کردن کل دوره انجام می‌دهید.

منابع آموزشی در راه اندازی آموزش مجازی

دوره منسجم و مرتبط بسازید

باید یک انسجام در کل دوره وجود داشته باشد. یک طراحی گرافیکی واحد وجود داشته باشد و در هرماژول آموزش مجازی، محتوای باکیفیت و یک لحن محتوا وجود داشته باشد. حتما نمی‌خواهید دوره آموزش مجازی شما بی‌ربط و از هم گسسته به نظر برسد. در عوض می‌خواهید دوره‌های شما منطبق با برندتان باشد.

از طراحی به هم ریخته دوره بپرهیزید

قطعا وقتی قرار است اطلاعات باارزشی را در دوره آموزش مجازی خود بگنجانید، نمی‌خواهید آشفته و به هم ریخته به نظر برسد. اطلاعات و عناصر گرافیکی را در دوره بگنجانید که لازم و مرتبط هستند، در عین حال به فراگیر کمک می‌کند تمرکزش را بر تسکش حفظ کند (به جای آنکه به هم ریختگی حواسش را پرت کند).

پشتیبانی به فراگیر ارائه دهید

در راه اندازی آموزش مجازی ، حتما باید یک سیستم پشتیبانی درون تمام دوره‌های آموزش مجازی خود بگنجانید، فراگیر باید هر زمان به کمک نیاز دارد از پشتیبانی کمک بگیرد. بهترین سرویس‌های پشتیبانی که می‌توانید ارائه دهید عبارتند از: چت زنده، ایمیل و تلفن. سوالات متداول نیز می‌تواند به فراگیر این احساس را بدهد که یک سیستم پشتیبانی وجود دارد و بدین صورت تجربه یادگیری او موثرتر خواهد بود.

باید به جای احساس کلاس درس، به فراگیر احساس یک تجربه جدید منتقل کنید

اگر طراحی دوره شما خوب باشد، فراگیر احساس می‌کند یک مکالمه با دوستی قابل اعتماد و باتجربه دارد که دانسته‌های باارزش خود را در اختیار او می‌گذارد یا مهارت جدیدی به او یاد می‌دهد. این شدنی است، تنها به برنامه‌ریزی نیاز دارد.

بهترین روش، استفاده از سوال است. ابتدا یکسری سوالات از فراگیر بپرسید در خصوص اینکه چطور می‌توانند یک مشکل را حل کنند، سپس جواب را به آنها بدهید. این سوالات برای بدست آوردن پاسخ درست نیست، بلکه تنها برای ایجاد تاثیر قوی بر فراگیر یا جلب کردن توجه اوست. قرار است با این روش، فراگیر توجه بیشتری به محتوا نشان دهد. این متود به خصوص برای زمانی که می‌خواهید موضوع جدیدی را معرفی کنید، بسیار مفید است؛ بگذارید فراگیر در خصوص تجربه‌های خودش در خصوص آن موضوع فکر کند. با این شیوه او به ادامه این راه ترغیب می‌شود.

شناخت مخاطب در راه اندازی آموزش مجازی

مخاطب خود را بشناسید

قبل از اینکه هر تصمیمی در خصوص راه‌اندازی کلاس مجازی بگیرید، زمان بگذارید و مخاطب خود را بشناسید. ارتباط برقرار کردن با کسی که نمی‌شناسید، سخت است. مثل این است که بخواهید در یک مغازه شلوغ کسی را صدا بزنید، اما اسم کس دیگری را بیاورید، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

سبک و لحنی را انتخاب کنید که متناسب مخاطبان شما باشد. ممکن است لازم باشد سطوح مختلفی را برای آموزش موضوعی خاص در نظر بگیرید. مثلا شاید لازم باشد برای آموزش مهارتی خاص مثل پرزنتیشن، سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته تعریف کنید و آن را متناسب با مخاطب هدف ارائه دهید.

دایره لغات و مثال‌هایی که استفاده می‌کنید، باید کاملا متناسب با مخاطب باشد. مثلا اگر در حال راهنمایی دادن به متخصصان حرفه‌ای در حوزه مهارت پرزنتیشن هستید، باید از آموزش اصول پایه این مهارت چشم بپوشید و بیشتر روی موضوعات پیشرفته تکیه کنید.

تمرکز، بر موضوع آموزش و ارتباط برقرار کردن فراگیر با موضوع باشد

آموزش مجازی بر محتوا تکیه دارد، بنابراین تمرکز دوره‌های آموزشی شما باید بر اطلاعاتی باشد که اهداف آموزشی موردنظر شما را انعکاس می‌دهد. ارائه مثال‌های مرتبط با موضوع نیز بسیار اهمیت دارد. حتما بر موضوعاتی تمرکز کنید که مخاطبان شما نیاز دارند بدانند. مطالب اضافه‌تری که فکر می‌کنید بهتر است بدانند را می‌توانید با عنوان “شاید به این موضوع نیز علاقه داشته باشید”  به مطلب خود لینک دهید.

یادتان باشد فراگیران شما مانند مشتریان شما هستند و اگر آنچه می‌خواهند را به آنها ندهید، به ادامه دوره رغبت نشان نمی‌دهند.

طرز نوشتن شما باید مخاطب را به فعالیت وادارد و جذاب باشد

دوره‌های آموزش مجازی خوب نه تنها محتوای جذابی دارند، بلکه مخاطب را به کنش و فعالیت وامی‌دارند. مخاطب باید چه در طول دوره و چه پس از تکمیل آن کاری انجام دهد و به فعالیت خود ادامه دهد.

هیچ چیز بدتر از خواندن محتوای یکنواخت و خسته‌کننده نیست. مثل زمانی که مدام یک صفت تکراری را در متن استفاده می‌کنید و ساختار جمله را تغییر نمی‌دهید. با ایجاد تنوع در ساختار جمله و کلمات، کشش و جاذبه برای مخاطب ایجاد کنید، همچنین عناصری اضافه کنید که توجه و علاقه مخاطب را برانگیزد. یک تکنیک، ایجاد تغییر در اندازه جملات و عوض کردن ریتم متن است. مخاطب را از خواب بیدار کنید. جملات کوتاه بنویسید، سپس دوباره جملات بلندتر با اطلاعات بیشتر متناسب با محتوا بنویسید.

روشی دیگر برای ایجاد علاقه در مخاطب، استفاده از داستان، مقایسه، نقل قول و مثال‌هایی است که نکات مهم مطلب را پررنگ سازد. در نهایت، باید مطمئن شوید اینها متناسب با مخاطب شما باشد. از گفتن داستان‌هایی که شما را از موضوع بحث دور می‌کند، بپرهیزید.

ساخت کلاس و راه اندازی آموزش مجازی

دوره‌های کوتاه ترتیب دهید

با توجه به انواع فعالیت‌هایی که کاربر باید در دوره آموزشی خود انجام دهد، سعی کنید دوره‌های شما تا جای ممکن کوتاه و جذاب باشد. افراد دوست ندارند وقت خود را صرف چیزی غیرمرتبط و بی‌ارزش کنند، پس دوره آموزشی خود را از چیزهای پیچیده و غیرضروری پر نکنید.

این به این معنی نیست که با کاربر شوخی نکنید، زیرا کاربر از شوخی‌های متناسب با موقعیت (که مرتبط و جذاب باشد) که علاقه و اشتیاق او را به بحث بیشتر می‌کند، استقبال می‌کند. یادتان باشد رقیب شما ویدئوهای یوتیوب و دیگر محتوای تعاملی است.

از عنوان و زیرعنوان‌های گیرا استفاده کنید

اگر عنوان جذاب و گیرایی ننویسید، فراگیران بالقوه شما بر روی آن کلیک نخواهند کرد. باید آنها را با عنوانی که به آنها فایده آن دوره آموزشی را گوشزد می‌کند، اغوا کنید. این کار را با اشاره به آنچه مخاطب می‌خواهد، آن کسی که می‌خواهد بشود و کاری که می‌خواهد انجام دهد، انجام دهید. به آنها بگویید این دوره چگونه به آنها کمک می‌کند تا به این اهداف برسند.

مثلا ممکن است بخواهید یک دوره آموزشی داشته باشید که در ده مرحله، روش نوشتن نقشه بیزنسی را آموزش می‌دهد. یک عنوان می‌تواند این باشد: «10 گام تا یک برنامه کسب و کار موفق». اما این عنوان به مخاطب نمی‌گوید از آن چه سودی خواهند برد. شاید عنوان بهتر این باشد: «چطور یک برنامه بیزنسی بنویسیم که سرمایه‌گذاران را ترغیب کند پولشان را به شما بدهند». محتوا یکی است، اما عنوان دوم سودی که فراگیر از دوره کسب می‌کند را به شکل جذاب و خوشایندی ارائه می‌دهد.

از ابزار بصری استفاده کنید

آیا خودتان ترجیح می‌دهید برای یاد گرفتن نحوه تعمیر ماشین لباسشویی یک فیلم دمو ببینید یا آن را در کتابچه راهنما مطالعه کنید؟

اگر یک سازنده آموزش مجازی هستید که می‌خواهید یک آموزش جذاب و گیرا ترتیب دهید، نباید در طراحی دوره آموزشی خود این نوع از محتوا را نادیده بگیرید.

عکس، فیلم، اینفوگرافی و نمودارها، محتوای شما را تقویت می‌کنند و کمک می‌کنند با فراگیران خود در ارتباط بمانید. این عناصر بصری نه تنها کمک می‌کنند تا کلاس آنلاین شما جذاب و به یاد ماندنی شود، بلکه ملحق شدن به آن نیز آسانتر می‌شود. این جمله را به یاد داشته باشید که «یک تصویر به اندازه هزاران کلمه ارزش دارد».

ابزارها در راه اندازی آموزش مجازی

توصیه‌های دیگر در زمینه راه اندازی آموزش مجازی عبارتند از:

از ابزار بصری استفاده کنید که از اهداف شما پشتیبانی می‌کند

اگر مطمئن نیستید که این تصاویر و گرافیک‌ها شما را به اهدافتان می‌رسانند، بهتر است بی‌خیالشان شوید. از خود بپرسید آیا این محتوایی که اضافه می‌کنید، به آموزش فراگیر یا رسیدن به اهداف موردنظر شما کمک می‌کند یا خیر؟ اگر پاسخ نه است، آن را کنار بگذارید.

از فرمت‌های مختلف استفاده کنید

مثلا لابلای یک متن از تصاویر استفاده کنید تا یکنواختی متن را از بین ببرد. یا مثلا می‌توانید از اینفوگرافی‌هایی مانند لیستی از آمار برای ایجاد طراوت و انرژی در متن استفاده کنید. برای توضیح فرآیندهای پیچیده، از انیمیشن استفاده کنید. برای مثال انیمیشن گیف برای توضیح مراحل یک فرآیند، تاثیرگذاری بیشتری نسبت به ابزار دیگری مانند متن دارد.

برای انتخاب عکس‌ها وقت صرف کنید

انتخاب عکس نباید بدون هدف انجام شود. یک عکس مرتبط و به یاد ماندنی می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای جذب مشارکت فراگیر، کاهش حواس‌پرتی و دستیابی به اهداف آموزش باشد. تصاویری که در دوره آموزشی خود استفاده می‌کنید، به همان اندازه متن، طراحی تعاملی و ابزارهایی که به کار می‌برید، اهمیت دارد.

محاوره‌ای صحبت کنید و پرانرژی باشید

اگر دوره آموزش مجازی شما مانند یک مجله علمی باشد، مخاطب خود را از دست می‌دهید. فراگیر به آموزشی که سطح درک او را در نظر نمی‌گیرد، توجهی نشان نمی‌دهد. فراگیر باید شما را به آسانی بفهمد. استفاده از زبان محاوره روشی است که با آن مخاطب حرف شما را بهتر می‌فهمد.

استفاده از لحن دوستانه مخاطب را به خود جذب می‌کند و او را درگیر محتوای آموزشی شما می‌کند.

طوری محتوای آموزشی بنویسید، گویی در حال مکالمه با یک دوست هستید. استفاده از زبان سخت و پیچیده سبب می‌شود مخاطب احساس کند از شما جدا و بیگانه است. مخاطب نمی‌خواهد مورد هجوم لغات سخت و علمی قرار گیرد. آنها می‌خواهند شما به آنها چیزی یاد دهید و مشکلاتشان را حل کنید.

سامانه آموزش مجازی ابری امگا علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند کلاس مجازی برگزار کنید، به شما در تولید انواع محتوای آموزشی نیز کمک می‌کند. یک سامانه جامع که از برگزاری کلاس تا آزمون شما را یاری می‌دهد.

سخن آخر

آنچه در این مطلب گفته شد، توصیه‌ها و نکاتی بود که برای راه اندازی آموزش مجازی یا کلاس مجازی خود باید موردتوجه قرار دهید. برای برگزاری دوره آموزش مجازی که جذاب و مفید باشد، باید مخاطب خود را بشناسید، برای او محتوای درخور تولید کنید، در ارائه مطالب برنامه‌ریزی داشته باشید و محتوا را به گونه‌ای جذاب ارائه دهید که فراگیر را درگیر کند. کلاس مجازی به دلیل ماهیتی که دارد، حساس‌تر از کلاس‌های درس حضوری است. از این رو لازم است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید و طرز کار با ابزار موردنیاز از جمله سامانه LMS را به خوبی بشناسید.

مطالب مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.