Let’s travel together.

چطور یک محتوای آموزش مجازی خوب بسازیم؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

ایجاد محتوای خوب و جذاب برای آموزش مجازی، یکی از دغدغه‌هایی است که سازمان‌ها برای تشویق اعضای خود به پیشرفت حرفه‌ای‌شان با آن مواجه هستند. موسساتی که کلاس‌های آنلاین و وبینار برگزار می‌کنند، در ایجاد و ارائه محتوا از طریق سامانه آموزش مجازی (LMS) برای بار نخست دچار چالش می‌شوند. در این مطلب خواهیم گفت چطور محتوای آموزش مجازی خود را در سامانه LMS تهیه کرده و ارائه دهید.

بهترین روش برای ارائه یک محتوای آموزش مجازی خوب از طریق LMS این است که یک پروسه تعریف شده داشته باشید که هر آنچه به عنوان یک مدیر آموزشی نیاز دارید، از جمله اینکه چگونه تجربه آموزشی مثبتی را برای اعضا ایجاد کنید و اینکه خروجی‌های دلخواه فراگیران و مدیران چه هستند، را درنظر بگیرد. از طرفی باید بدانید LMS چه عملیاتی را برای پشتیبانی هر مرحله از پروسه ارائه می‌دهد.

ساخت محتوای آموزش مجازی

پیش از هر چیز باید به عواملی که افراد را به سمت کسب دانش سوق می‌دهد، بپردازیم. معمولا در این راه پنج عامل موثر هستند که عبارتند از:

1. جدید (New) : وقتی شما از روی علاقه یا نیاز، برای نخستین بار مطلب جدیدی می‌آموزید.
2. بیشتر (More): شما در حال توسعه دانشی هستید که قبلاً آموخته‌اید.
3. به کارگیری (Apply): شما به آن چه که پیشتر آموخته‌اید، عمل می‌کنید.
4. حل مشکل (Solve): شما از دانش خود برای حل مشکلی که با آن دست به گریبان هستید، سود می‌جویید.
5. تغییرات (Change) : شما یاد می‌گیرید که چطور یک کار را به شیوه جدید یا متفاوتی انجام دهید.

آشنایی با این معیارهای پنج‌گانه می‌تواند در هدف‌گذاری و بازاریابی دوره آموزشی‌تان (اگر قصد فروش آن را داشته باشید) موثر باشد، و حتی بر نحوه ارائه مطالب به مخاطبان.
به عنوان مثال، اگر شما در حال ساخت یک دوره آموزشی الکترونیکی هستید که بیشتر حول More می‌چرخد، در آن صورت بهتر است که یادگیرنده‌ها را به خوبی بشناسید، زیرا در این دوره شما باید بدانید که آنها قبلاً چه علم و فنی آموخته‌اند.
این امر به نوبه خود به شما کمک می‌کند که محتواهای غیرضروری را از دوره حذف کنید و بر موارد مهم متمرکز شوید.
منظور از محتواهای غیرضروری آن مباحثی است که یادگیرنده‌ها با آن آشنا هستند و یا برای آنها بسیار ساده و پیش پا افتاده می‌نماید.
اگر دوره آموزشی شما بیشتر به Change می‌پردازد، در این صورت باید به استفاده بیشتر از نمودارها، اینفوگرافیک‌ها و دیگر عناصر توضیحی روی آورید، چرا که شما می‌خواهید انجام یک کار را به شیوه جدید و متفاوت به افراد بیاموزید.
این قوانین، در مورد دیگر معیارهای پیش گفته نیز صادق است.

حالا نوبت آن است که دست به کار شوید و مراحل راه‌اندازی مجازی را یکی پس از دیگری طی کنید:

با «چرا» شروع کنید

این یعنی مخاطب هدف شما پیش از شروع دوره باید بداند چه چیزی خواهد آموخت، چگونه یاد خواهد گرفت و چرا این آموزش برای او مفید است. وقتی پاسخ چرایی را دریافت کردند، انگیزه و اشتیاق بیشتری برای یادگیری پیدا می‌کنند.

تعیین اهداف آموزش مجازی ممکن است تحت تاثیر نیازهای تحصیلی یا شکاف و نقصی که در آموزش مجازی شما وجود دارد، باشد. به عنوان مدیر آموزشی باید مطمئن شوید محتوای شما نیازهای فراگیران را برآورده می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا به اهداف پیشرفت حرفه‌ای‌شان دست یابند.

پس اهداف خود را برای برگزاری دوره آموزش مجازی مشخص کنید و سپس به سراغ شناخت مخاطبان بروید.

برای «چه کسی» قرار است دوره برگزار کنید؟

یکی از بارزترین اشتباهاتی که متخصصان حرفه‌ای آموزش مجازی در توسعه دوره‌های آموزش مجازی مرتکب می‌شوند، ارزیابی و تحلیل نامناسب مخاطب یا موضوع است. از متخصص بپرسید بایستی به چه موضوعی بپردازید یا چه موضوعی را حذف کنید. در مورد مخاطب شما می‌خواهید بازخوردهای ارزشمند از طریق نظرسنجی، مصاحبه و گروه‌های متمرکز بدست آورید تا فهم عمیقی از آنچه فراگیران می‌خواهند با گذراندن دوره‌های آموزش مجازی به آن دست یابند و به طور کلی انتظارات آنها بدست آورید.

حال می‌خواهید به سراغ طراحی محتوای آموزشی بروید و استراتژی آموزشی خود را مشخص کنید، پس باید موارد زیر را رعایت کنید:

محتوای آموزش مجازی با اینفوگرافی

مواردی که باید در تولید محتوای آموزش مجازی خوب رعایت کنید:

مسیر یادگیری را از ساده به دشوار ببرید

کار خود را با محتواهای ساده‌تر شروع کنید، سپس به مرور سطح سختی را افزایش دهید تا فراگیران بتوانند دانش و مهارت خود را تمرین کنند. بدین صورت فراگیران می‌توانند دانش خود را با یک سرعت قابل کنترل مدیریت کنند که به آنها اعتماد به نفس می‌دهد و تشویقشان می‌کند.

برای مثال، اولین محتوا ممکن است درک پایه‌ای از موضوع به فراگیران بدهد یا آنها را قادر به یادسپاری اطلاعات کند. بنابراین شامل تعریف و توضیحات و احتمالا مثال‌های ساده به شکل متن یا اینفوگرافی می‌شود.

هر چه پیشتر می‌رود، محتوا نیز بیشتر بر تمرین و کار عملی جهت سنجش آموزه‌های فراگیران تمرکز می‌کند. محتوای عملی مانند آزمون با بازخوردهای خودکار ممکن است به کار گرفته شود.

ابزار نوشتاری خود را انتخاب کنید

ابزار نوشتاری که مورداستفاده قرار می‌دهید، قدرت آن را دارد که دوره آموزشی شما را بسازد یا خراب بکند. به همین خاطر مهم است که ابزار نوشتاری آموزش مجازی مناسبی را انتخاب کنید که ویژگی‌ها و عملکردی که می‌خواهید را ارائه دهد و قابل استفاده باشد. مهارت‌ها و قابلیت‌های تیم آموزش مجازی را برای یافتن بهترین گزینه در نظر بگیرید. به طور ایده‌آل، شما نیاز به ابزار نوشتاری دارید که هم انعطاف‌پذیر باشد و هم استفاده از آن آسان باشد.

اگر متوجه شدید تیم شما تجربه محدودی در برنامه‌نویسی و طراحی گرافیکی دارد، سراغ ابزار نوشتاری ابتدایی‌تر بروید که قالب‌های آماده و کتابخانه گرافیک دارد. اما از سویی دیگر، اگر تیمی از متخصصان حرفه‌ای با مهارت‌ها و استعدادهای زیاد دارید، ابزار نوشتاری انتخاب کنید که قابلیت‌های و ویژگی‌های پیشرفته‌ای ارائه دهد که برای طراحی سناریوهای آموزش مجازی پویا و همه جانبه نیاز دارید.

از زبان مخاطب خود استفاده کنید

محتوا زمانی جذاب است که با زبان مخاطب هدف صحبت کند. این یعنی هم قابل فهم و هم مرتبط با فراگیر باشد. به این خاطر که وقتی فراگیر مجبور باشد یک جمله را مجدد بخواند یا ویدئو را به عقب برگرداند تا متوجه موضوع شود، تمرکز و توجه خود را از دست می‌دهد.

پس مطمئن شوید محتوا در سطح مناسبی قرار دارد و از اصطلاحاتی استفاده می‌کند که فراگیران آن را می‌فهمند. بهتر است اندکی تحقیق در خصوص پیش زمینه مخاطبان انجام دهید. اگر هنوز مطمئن نیستید که مخاطبان شما درک اولیه از موضوع دارند، رویکرد ساده‌تری را پیش بگیرید. اگر فراگیران احساس کنند شما موضوعی را بیان می‌کنید که آنها کاملا می‌دانند، به سادگی از روی آن می‌پرند و سراغ چیز دیگری می‌روند.

محتوای آموزش مجازی چندرسانه‌ای

قالب آموزش مجازی بسازید یا از قالب‌های آماده استفاده کنید

تعدادی سایت‌ها و ابزارهای آموزش مجازی وجود دارند که به شما دسترسی به قالب‌بندی صفحات می‌دهند که می‌توانید در طراحی دوره‌های آموزش مجازی مورداستفاده قرار دهید. به جای آنکه همه صفحه‌بندی را از ابتدا درست کنید، می‌توانید از این قالب‌های آموزش مجازی استفاده کنید و مدت زمان توسعه دوره آموزش مجازی خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

برخی قالب‌های آموزش مجازی می‌توانند برای هر برند سفارشی‌سازی شوند. این به متخصصان آموزش مجازی که چندان حرفه‌ای نیستند این قابلیت را می‌دهد که بدون هیچ دانش طراحی یا برنامه‌نویسی، دوره آموزش مجازی خود را درست کنند. از طرف دیگر حرفه‌ای‌ها نیز می‌توانند در صورتی که زمان یا منابع برای ایجاد قالب‌های آموزش مجازی خود ندارند، از این قالب‌ها استفاده کنند تا دوره خود را به سرعت طراحی کنند.

یک سامانه آموزش مجازی اَبری (cloud-based LMS) انتخاب کنید

یکی از چیزهای شگفت‌انگیز در دنیای آموزش مجازی این است که به منابع و ابزارهای بیشماری دسترسی دارید. شما می‌توانید کل دوره آموزش مجازی را از ابتدا تا انتها در سامانه آموزش مجازی اَبری طراحی کنید.

حتی اگر فاقد هرگونه دانش طراحی باشید، خیلی راحت می‌توانید وارد یکی از این پلتفرم‌های فوق‌العاده شوید، ثبت‌نام کنید، مطالب موردنظر خود را بارگذاری کنید و انواع عناصر چندرسانه‌ای و گرافیک‌ها را در دوره آموزش مجازی خود قرار دهید.

اینگونه سامانه‌ها شما را قادر می‌سازد تا آزمون و امتحان قرار دهید و تقویم تحصیلی درست کنید که مهلت نهایی تکالیف مهم و رویدادهای آموزشی را برای فراگیران برجسته می‌سازد. به دنبال سامانه آموزش ابری باشید که متناسب با نیازهای شما و مهمتر از آن نیازهای مخاطبان شما باشد.

یادتان باشد بسیاری از سامانه‌های آموزش مجازی ابری به صورت ماهانه شارژ می‌شوند. باید بدانید چقدر می‌توانید از بودجه خود هزینه کنید و ببینید هزینه آن با توجه به ویژگی‌ها و عملکرد سامانه می‌ارزد یا خیر؟

منابع و فرم‌های مختلف یادگیری را به کار ببرید

برای ایجاد یک محتوای دوره خوب، باید استایل‌های مختلف را به کار ببرید؛ چرا که فراگیران شما سلایق متنوعی در سبک‌های یادگیری دارند. برخی از آنها دیداری‌اند، برخی دیگر فایل‌های صوتی را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر نیز می‌خواهند خودشان در این فرآیند دخیل باشند.

توازن بین عناصر محتوای دیداری، شنیداری و عملی بهترین روش برای جذب افراد به فرآیند یادگیری است و همه افراد را درگیر می‌کند. پس دانش، مهارت و مفاهیم باید از طریق انواع محتوای ویدئویی، گرافیکی، نوشتاری و فعالیت‌هایی چون سناریوهای شاخه‌ای و تکالیف گروهی ارائه گردد.

اگر به دنبال یک سامانه آموزش مجازی هستید که انواع محتوای آموزشی را پوشش دهد، سامانه ابری امگا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بیشتر مواقع هدف آموزشی شما نیاز به یک فرمت خاص محتوایی دارد. مثلا وقتی قرار است به فراگیر لیستی از اطلاعات داده شود، بهتر است محتوای نوشتاری باشد. ممکن است وقتی محتوا را در سه سبک آموزشی ارائه می‌دهید، دچار تکرار شوید، نگران نباشید زیرا این تکرار می‌تواند در به خاطرسپاری و درک بهتر موضوع موثر باشد.

عناصر elearning content

ساده، مختصر و مفید بنویسید

وقتی می‌خواهیم یک محتوای خوب تولید کنیم، هرچه مختصرتر باشد، بهتر است. اما ایجاد محتوای مختصر گاهی سخت‌تر از محتوای بلند است. چرا که محتوای کوتاه باید تمرکز، اختصار و انتخاب دقیق‌تری داشته باشد.

بنابراین یک مرحله مهم در توسعه محتوای آموزش مجازی، تصمیم‌گیری در خصوص آن است که چه چیزی را باید کنار گذاشت. تنها محتوایی باید نگه داشته شود که دقیقا مرتبط با هدف دوره آموزشی است. حتی می‌توانید اصول آموزش خرد را برای ایجاد محتوایی در قطعات کوچک جهت یک تجربه آموزشی سریع و راحت، به کار بگیرید.

یادتان باشد فراگیران مشغله دارند، پس مدت زمانی که برای تکمیل محتوای دروس لازم است را در نظر بگیرید (مانند خواندن متون، تماشای ویدئوها، پاسخ دادن به آزمون‌ها و …). اگر این مدت زمان طوری است که فراگیر را عصبی می‌کند، پس لازم است محتوای خود را کوتاه کنید.

تا جای ممکن همه چیز را ساده نگه دارید. اگر می‌دانید چگونه سناریوها و شبیه‌سازی‌های آموزش مجازی پیشرفته را خلق و اجرا کنید، پس در استفاده از چندرسانه‌ای آزاد هستید. اما لازم نیست خود را متعهد و ملزم به استفاده از چندرسانه‌ای‌ها بکنید.

هرچقدر استفاده از عناصر گرافیکی، فایل‌های صوتی و تصویری را به حداقل برسانید، نه تنها فرآیند طراحی و توسعه شما کمتر استرس‌زا می‌شود، بلکه تمرکز دوره آموزش مجازی را بیشتر بر موارد مهم قرار می‌دهید که مرتبط با موضوع است.

بر متن تمرکز داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که اهداف اولیه آموزش را تامین می‌کند. از بلوک‌های متنی طولانی اجتناب کنید و متن را به صورت فهرست نقطه‌ای یا تیترهای بولدشده درآورید تا از ارائه حجم زیاد مطالب خسته‌کننده پرهیز شود.

محتوای شما باید اصیل و باکیفیت باشد

ما در دنیای محتوا زندگی می‌کنیم، با عرضه بی‌نهایت ویدئوها، مقالات و محتوای آنلاین، به همین خاطر می‌توانید به راحتی محتوای مرتبط با دوره آموزشی خود را بردارید و استفاده کنید.

استفاده از محتوای آماده چندان هم بد نیست. می‌تواند کارآمد باشد و گاهی به فراگیران دیدگاه متفاوتی بدهد و مجموعه جذابی از فعالیت‌های آموزشی ارائه کند که آنها را به مشارکت فراخواند. اما اگر دوره آموزشی شما به سرعت در حال رشد است، باید محتوای اصیل تولید کنید.

پس مطمئن شوید حداقل 50 درصد از محتوای دوره آموزش مجازی شما توسط متخصص این حوزه تولید شده است. متن‌هایی بنویسید، اینفوگرافی‌ها و ویدئوهایی تولید کنید که فراگیران شما نتوانند هیچ جای دیگری آن را پیدا کنند.

هیچ کس نمی‌خواهد یک فیلم بدساخت تماشا کند یا کتابی پر از اشتباه مطالعه کند. این درباره محتوای آموزش مجازی نیز صادق است. هر خطایی سبب حواس‌پرتی در یادگیری می‌شود و تجربه یادگیری ناخوشایندی را ایجاد می‌کند.

چه در تهیه یک فیلم، ضبط یک پادکست، ایجاد اینفوگرافی و چه نوشتن متن، همیشه سطحی از کیفیت را رعایت کنید. در محتوای صوتی هیچ صدای پس‌زمینه که ایجاد حواس‌پرتی کند، نباید وجود داشته باشد. متن‌های نوشتاری را همیشه خوب چک کنید. این کار مانع از غلط املایی و اشتباهات دستور زبانی می‌شود.

محتوای فعال تولید کنید

باید توازنی از محتوای فعال و غیرفعال رعایت کنید، بدین صورت فراگیران می‌توانند در فرآیند یادگیری خود فعالانه عمل کنند.

محتوای غیرفعال محتوایی است که به سادگی تنها مصرف می‌شود. گوش کردن به یک پادکست، تماشای یک ویدئو یا خواندن یک متن همگی نمونه‌هایی از محتوای آموزشی غیرفعال است. از سوی دیگر، محتوای فعال محتوایی است که فراگیران را به فکر کردن، حل مساله و تمرین دانش و مهارت‌هایشان وامی‌دارد.

حال چطور محتوای فعال تولید کنیم؟ برای شروع می‌توانید از شبیه‌سازی استفاده کنید. برای مثال، در آموزش خدمات مشتری، تیم خود را درگیر یک نمایش کنید که در آن یک نفر نقش یک مشتری ناراضی را بازی می‌کند و دیگر اعضا باید راه‌حلی برای مشکل او پیدا کنند. می‌توانید از جلسات تبادل نظر و تمرین گروهی استفاده کنید تا اعضای گروه را به تفکر و حل مساله با هم وادارید. یا سناریوهایی که به فراگیران اجازه می‌دهد تا خودشان تصمیم بگیرند، بدین صورت از خروجی می‌آموزند.

وقتی فراگیران را به این اکتشاف، آزمایش و ریسک‌پذیری تشویق می‌کنید، محتوای آموزش مجازی فعال شما منجر به بالا رفتن انگیزه و عملکرد و همکاری قوی‌تر می‌شود.

جمع بندی:

اگر قصد دارید محتوایی برای آموزش مجازی خود بنویسید که فراگیران را درگیر کند و جذاب باشد، علاوه بر انتخاب ابزار مناسب یعنی ابزار نوشتاری و LMS خوب، باید مواردی را نیز در سبک و سیاق نوشتن خود رعایت کنید. از جمله شناخت زبان و سلیقه مخاطب و نوشتن بر اساس نیاز و خواست مخاطب. همچنین برای آنکه فراگیر را از دست ندهد، باید محتوای شما ابتدا ساده باشد و به مرور و با بالا رفتن دانش و مهارت مخاطب، سطح سختی بیشتر شود. از طرفی باید یادتان باشد مخاطب به دنبال محتوای ساده و صریح است. محتوایی که خسته‌کننده نباشد و با استفاده از انواع مختلف فایل‌های آموزشی شامل صوتی، تصویری و گرافیکی جذابیت بیشتری ایجاد کند. در نهایت باید مشارکت فراگیر را با آزمون و فعلیت‌های دیگر برانگیزید.

در مقالات دیگر نحوه انتخاب سامانه آموزش مجازی و ویژگی‌های سامانه خوب را ارائه داده‌ایم که می‌تواند به شما بیشتر کمک کند.

مطالب مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.