Let’s travel together.

بانس ریت سایت چیست؟ چه تاثیری بر سئو دارد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تصور کنید که یک مشتری وارد فروشگاهی می‌شود. نگاهی به قفسه کالاها می‌اندازد و بدون خرید و یا حتی گفتگو با فروشنده، فروشگاه را ترک می‌کند فروشگاهی که مشتریان زیادی را به این شکل از دست می‌دهد، حتما در یک جای کار مشکل دارد.

در دنیای اینترنت هم دقیقا مشابه این اتفاق می‌افتد. به این معنی که وب سایتی که نرخ پرش (bounce rate) بالایی دارد، یعنی مشتریان زیادی را از دست می‌دهد. این نوع وب سایت‌ها هر چقدر هم که برای تبلیغات و جذب کاربران، هزینه و تلاش کنند، باز هم بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست می‌دهند. اما نرخ پرش یا بانس ریت سایت چیست، چگونه می‌توان آن را بررسی کرد و کاهش داد؟

برای پاسخ به این سوال، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. قبل از پرداختن به مفهوم bounce rate (بانس ریت)، بهتر است معنی این عبارت را بررسی کنیم.

مفهوم بانس ریت

معنی Rete چیست؟

ریت یعنی چه؟ وقتی از کلمه Rate یا نرخ استفاده می‌کنیم، یعنی می‌خواهیم دو چیز را نسبت به هم محاسبه یا اندازه‌گیری کنیم. مثلا نرخ تعداد مشتریانی که به فروشگاه ما وارد شده و خرید می‌کنند، نسبت به تعداد کل مشتریانی که وارد فروشگاه می‌شوند، محاسبه می‌شود.

پرش یا Bounce چیست؟

کلمه Bounce به معنی برخورد با مانع و بازگشت سریع است. در واقع برای پاسخ به بونس چیست، می‌توان گفت به این معنی است که کاربر از راه‌های مختلف به وب سایت شما وارد می‌شود و بدون اینکه حرکتی انجام دهد، آن را ترک می‌کند.

بانس ریت سایت چیست؟

بانس ریت چیست

همان طور که بیان کردیم، نرخ پرش، به این معنی است که کاربر یا مخاطب به سایت ما وارد شود ولی اقدامات مورد انتظار ما را انجام ندهد. مثلا شما به عنوان مدیر یک وب سایت، انتظار دارید کاربر پس از ورود به سایت کارهای مختلفی انجام دهد، مانند: بازدید از صفحات مختلف سایت، درج نظر و پیشنهاد، کلیک روی تبلیغات، دانلود فایل، ارسال پیام، تماشای ویدئو، خرید و…اگر کاربری به سایتی وارد شود و هیچ تعاملی با آن نداشته باشد، یعنی پرش اتفاق افتاده است.

در پاسخ دیگری به سوال بانس ریت چیست، می‌توان گفت Bounce Rete به نرخ کاربرانی گفته می‌شود که به سایتی وارد می‌شوند و روی گزینه‌های مورد انتظار کلیک نمی‌کنند. به عبارتی هیچ تعاملی با وب سایت ندارند.

سرویس‌های گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و الکسا (Alexa) از جمله سرویس‌هایی هستند که نرخ بانس را گزارش می‌دهند.

نرخ پرش چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه بانس ریت

حالا که دانستیم بانس ریت سایت چیست، لازم است با نحوه محاسبه آن نیز آشنا شویم. ساده‌ترین راه برای محاسبه نرخ پرش سایت از طریق گوگل آنالیتیکس است.

گوگل آنالیتیکس برای محاسبه نرخ پرش از دو مفهوم دیگر به نام session (سشن) و Hit (هیت) استفاده می‌کند. اما این دو مفهوم چگونه به محاسبه Bounce Rete کمک می‌کنند؟

سشن( session) چیست؟

مفهوم سشن (session) در گوگل آنالیتیکس به معنی فعالیت‌های کاربران در کوتاه مدت در وب سایت است. هر کاربری که به سایت وارد می‌شود، گوگل آنالیتیکس یک تایمر را که به صورت پیش فرض روی 30 دقیقه تنظیم شده است، روشن می‌کند. یعنی اگر مثلا خواندن مقاله‌ای 10 دقیقه طول کشید، یعنی تا زمان انقضای سشن 20 دقیقه زمان باقی است. اگر بعد از خواندن این مقاله، صفحه دیگری از همین سایت را باز کنید، تایمر سشن، دوباره روی 30 دقیقه تنظیم می‌شود.

هیت (Hit) چیست؟

هر اقدامی که کاربر در سایت انجام دهد و گوگل آنالیتیکس آن را ثبت کند، در Hit قرار می‌گیرد. به عبارتی، هیت درخواستی است که از طرف کاربر به سرور ارسال می‌شود.

دو نوع درخواست از طرف کاربران وجود دارد:

  • درخواست‌هایی که به عنوان تعامل کاربر محسوب می‌شوند و سشن را تمدید می‌کنند.
  • درخواست‌های غیرتعاملی که تاثیری روی سشن ندارند.

می‌توان گفت باز کردن هر صفحه از وب سایت، نوعی درخواست تعاملی محسوب می‌شود و به طور خودکار فرایند سشن را تمدید می‌کند.

سایر درخواست‌ها و اقدامات کاربران در سایت را می‌توانید به کمک Google Tag Manager (گوگل تگ منیجر) به آنالیتیکس ارسال کرده و تعاملی یا غیر تعاملی بودن آن را تعیین کنید.

بنابراین بهتر است برای استفاده از آنالیتیکس از گوگل تک منیجر نیز کمک بگیرید. به این ترتیب می‌توانید تعامل کاربران را طوری ثبت کنید که نرخ پردازش واقعی‌تر محاسبه شود.

اما با در نظر گرفتن دو مفهوم Session و   Hit نرخ پرش یا بانس ریت، نسبت سشن‌های یک هیت به کل سشن‌های وب سایت در یک دوره زمانی است.

فاکتورهای اثرگذار بر بانس ریت سایت چیست؟

فاکتورهای اثرگذار بر بانس ریت

تا اینجا دانستیم نرخ پرش یا بانس ریت چیست و چگونه محاسبه می‌شود. در این بخش فاکتورهایی را بررسی می‌کنیم که به طور مستقیم روی بانس ریت تاثیر می‌گذارند. این فاکتورها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • زمان سشن، که این زمان در گوگل آنالیتیکس تنظیم شده است.
  • تنظیم هیت‌ها (به صورت تعاملی یا غیرتعاملی) و رفتار کاربران در وب سایت

رابطه سئو و بانس ریت سایت چیست؟

در این بخش می‌خواهیم بدانیم نرخ پرش چه تاثیری بر سئو دارد؟ شبیه سازی سیستم بانس ریت یا نرخ پرش، کار چندان سختی نیست و یک شاخص قابل دستکاری و ضعیف به شمار می‌رود. علاوه‌براین، در صورت عدم پیاده سازی و به کارگیری درست سیستم بانس ریت، داده‌های آن نیز قابل اعتماد و قابل اتکا نخواهد بود. بنابراین طبق اعلام چندین نفر از مدیران گوگل، این موتور جستجو از داده‌های گوگل آنالیتیکس در رتبه بندی سایت‌ها استفاده نمی‌کند.

اما باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که نرخ پرش از موتورهای جستجو موضوع مهمی است، چون این نوع بازگشت به موتورهای جستجو، احتمالا از فاکتورهای رتبه بندی به شمار می‌رود. برای داشتن یک سئو کامل و جامع باید اقدامات لازم را برای بهینه سازی هر نقطه از سایت انجام داد. توجه به نرخ پرش و آنالیز آن  می‌تواند منجر به بهینه سازی وب سایت شود. بنابراین این موضوع با سئو سایت ارتباط مستقیم دارد.

رابطه نرخ تبدیل و بانس ریت سایت چیست؟

تا اینجا دانستیم تاثیر سئو بر بانس ریت سایت چیست. در این بخش رابطه نرخ پرش و نرخ تبدیل را بررسی خواهیم کرد.

اگر به مفهوم بانس ریت از دید نرخ تبدیل نگاه کنید، نرخ پرش می‌تواند معیاری برای سنجش میزان موفقیت سایت در نظر گرفته شود. به عنوان مثال اگر برای بهینه سازی نرخ تبدیل وب سایت خود، آن را مجددا طراحی کرده‌اید، بهتر است به بانس ریت صفحات توجه کنید. اگر نرخ پرش نسبت به گذشته افزایش داشت، پس تغییرات ایجاد شده در طراحی سایت، با اشتباهاتی همراه بوده است.

همچنین باید توجه کنید که کدام صفحات، دارای بانس ریت کم و کدام یک دارای بانس ریت بالاتری هستند. به این ترتیب می‌توانید این دو دسته را با هم مقایسه کرده و تصمیم درستی بگیرید.

راه‌های کاهش بانس ریت سایت چیست؟

راههای کاهش بانس ریت

اما راههای کاهش بانس ریت سایت چیست و چگونه به کاهش بانس ریت بپردازیم؟ تنها راه کاهش نرخ پرش، بهینه سازی و جذاب‌تر کردن صفحات وب سایت برای افزایش مشارکت کاربران و مخاطبان است. در ادامه به معرفی و بررسی نکاتی می‌پردازیم که در کاهش بانس ریت سایت، موثرند.

  • بهینه سازی محتوا

تولید محتوا نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و اصولی و دقیق برای جذب کاربر و مخاطب دارد. هر چه محتوای بهتر و ارزشمندتری برای ارائه داشته باشید، کاربران بیشتر به آن توجه کرده و احتمال اینکه به بخش‌های دیگر وب سایت نیز سر بزنند، بیشتر است. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ارتباط محتوا با خواسته کاربران دارای اهمیت زیادی است . به عنوان مثال در صورتی که وب سایت شما در حوزه فروش تجهیزات کوهنوردی فعالیت می‌کند، انتشار اخبار سیاسی در آن جایگاهی ندارد. در صورت بروز این اشتباهات، وب سایت شما با نرخ پرش بالایی مواجه خواهد شد.

  • روایی و خوانایی محتوا

علاوه بر مطالبی که در قسمت قبل گفته شد، خوانایی محتوا نیز در کاهش بانس ریت موثر است. می‌دانیم وب سایت‌هایی با محتوای متنی زیاد، حاوی اطلاعات بسیار زیادی هستند. اما در صورتی که این اطلاعات با ساختار صحیح، جذاب و مناسب به مخاطبان ارائه نشود، آن‌ها علاقه‌ای به مطالعه و پیگیری آن‌ها نخواهند داشت. می‌توانید برای ایجاد جذابیت در ساختار محتوای سایت خود از تیترهای جذاب، تصاویر، نقل قول‌ها و… استفاده کنید.

  • عدم استفاده از پنجره‌های پاپ آپ

به طور کلی، پاپ آپ‌ها چندان خوشایند نیستند، حواس کاربران را پرت می‌کند و تمرکز آن‌ها را بین می‌برد. بنابراین وجود پاپ آپ‌ها تجربه کاربری منفی به همراه دارد. سعی کنید از پنجره‌های پاپ آپ حداقل استفاده را داشته باشید. همچنین توجه کنید که در جای مناسب قرار گیرند و موثر باشند.

  • بهینه سازی کلمات کلیدی

برای شروع باید از کلمات کلیدی هدف دار و پرکاربرد استفاده کنیم. انتخاب کلمات و عبارات کلیدی باید با توجه به ارتباط بین نیازهای کاربران و محتوای ارائه شده انجام شود. نباید در این زمینه صرفا رضایت موتورهای جستجو را در نظر گرفت.

فرض کنید کلمه کلیدی انتخابی شما منجر به ورود کاربران به سایت شده، اما در صورتی که محتوای صفحه نتواند رضایتمندی مخاطبان را جلب کند و به نیاز آن‌ها پاسخ دهد، کلمه کلیدی مناسبی نخواهد بود. به این ترتیب نرخ بانس ریت افزایش خواهد یافت.

و در انتها…

با معیار بانس ریت، می‌توانیم بفهمیم چند درصد از کاربران با ورود به وب سایت، کارهای مورد نظر ما را انجام می‌دهند. به عنوان نمونه، چند درصد از مخاطبان مقالات پیشنهادی را می‌خوانند؟ چند درصد در سایت عضو می‌شوند؟ از سایر محصولات بازدید می‌کنند؟ روی عکس‌ها کلیک می‌کنند؟ و…

در نظر گرفتن شاخص بانس ریت به تنهایی، باعث گمراهی در تحلیل‌ها و اشتباه در برنامه‌ریزی می‌شود. بنابراین بهتر است نرخ پرش را در کنار سایر شاخص‌ها مانند نوع وب سایت، محصولات، نوع محتوا و… بررسی و تحلیل کنیم. با استفاده از شاخص بانس ریت متوجه می‌شوید کدام صفحات به توجه بیشتری نیاز دارند. برآورده کردن نیاز کاربران و جذاب‌تر کردن صفحات، منجر به ایجاد وب سایتی فوق العاده می‌شود که مطمئنا رتبه بهتری را نیز از گوگل دریافت خواهد کرد.

با مطالعه این مطلب دانستیم بانس ریت سایت چیست، چطور محاسبه می‌شود و راهکارهای کاهش آن شامل چه مواردی است.

 

مطالب مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.