Let’s travel together.

برای بهبود سئو چه باید کرد؟ نقش کوتاه کننده های لینک بر سئو

زمان مطالعه: 7 دقیقه

شروع به کار یک سایت جدید، سر و کله زدن با قوانین بی‌انتهای سئو و مطالعه درباره جدیدترین به‌روزرسانی‌های جستجوگرهای اینترنتی، برای افراد کم تجربه می‌تواند کاری دلهره‌آور باشد.با این حال وب‌مسترها باید بهبود سئوی سایت‌شان را از جایی شروع کنند. در این نوشتار ما به پنج ابزار بهبود سئو اشاره داریم. به علاوه بهتر است بدانید کوتاه کننده‌های لینک یا URL shortener ها می‌توانند نقش مهمی در سئوی سایت داشته باشند. چگونه؟ در این مطلب توضیح خواهیم داد.

آنالیتیک و ابزار بهبود سئو

5 ابزار بهبود سئو برای تازه کارها

1. پلاگین‌های سئو

مرورگر فایرفاکس ابزاری به نام SEO for Firefox دارد که یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌های سئو در وب است و بیش از 130 هزار وب‌مستر از آن استفاده می‌کنند.

SEO for Firefox معیارها را – بسته به تنظیمات شما – به طور مستقیم در صفحه نتایج موتورهای جستجو نمایش می‌دهد.

افزونه All-in-One SEO Pack برای بهبود سئو سایت‌های وردپرسی گزینه بعدی است. کار با این افزونه برای مبتدیان راحت و آسان است، هر چند امکانات پیشرفته‌ای در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

پشتیبانی از Google AMP، تغییر مسیر برگه‌های پوست به نوشته والد، ایجاد خودکار META tags و سازگاری با بسیاری از پلاگین‌های دیگر، از جمله قابلیت‌های All-in-One SEO Pack به شمار می‌رود.

در جامعه افزونه‌های جوملا می‌توانید بیش از 200 پلاگین مختلف برای بهبود سئو بیابید که Site Management Plugins از جمله آنهاست.

برای سایت‌های دروپال هم می‌توان از Scribe SEO Analyzer نام برد.

2. Xenu’s Link Sleuth

نرم‌افزار Xenu’s Link Sleuth برای کنترل لینک‌ها، تصاویر، فریم‌ها و پلاگین‌ها ابزار مناسبی است که با استفاده از آن می‌توانید منبع خطای 301 را بیابید.

3. یاهو و موز

در اینجا دو مورد از بهترین ابزارهای رایگان تحلیلگر لینک در وب را به شما معرفی می‌کنم: Yahoo! Site Explorer و Open Site Explorer که کاری است از سایت moz.

با این ابزارها می‌توانید اطلاعات جالبی از سایت خود یا سایت رقبای‌تان به دست آورید.

کشف و بررسی تمام لینک‌هایی که به سایت شما اشاره می‌کند، کلیدواژه‌ها و عبارات مورد استفاده در link anchortext، میزان استحکام و قدرت سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند و خیلی چیزهای دیگر، نتایج استفاده از این ابزارهای قوی است.

ابزار بهبود سئو و جستجو

4. تولبارهای سئو

یک راه آسان برای دستیابی به معیارهای سئو و ابزارهای تحقیق، استفاده از تولبار مرورگرهاست.

در این حالت مدیران سایت‌ها به جای این که به 10 سایت و نرم‌افزار و پلتفرم مختلف مراجعه کنند، همه اطلاعات مورد نیازشان را از یک جا – که همان تولبار باشد – دریافت می‌کنند.

SEOBook که کاری است از SEO Aaron Wall،  از ابزار بهبود سئو است که هر نوع اطلاعاتی را که شما درباره یک سایت بخواهید بدانید، در اختیارتان قرار می‌دهد؛ از قبیل اطلاعات لینک‌ها و نیز معیارهای پیشرفته‌ای همچون تعاملات در شبکه‌های اجتماعی و تحقیق کلیدواژه‌ها.

SEOmoz تولبار بعدی است که که توسط شرکتی به همین نام تولید شده است.

Web Developer Toolbar از دیگر ابزار بهبود سئو است که مختص توسعه‌دهندگان وب است، ولی برای تازه‌کاران سئو هم می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

Web Developer Toolbar به جنبه فنی سئو می‌پردازد و مواردی همچون غیرفعال کردن جاوا اسکریپت، CSS و تصاویر برای دیدن چهره واقعی سایت‌تان از دید اسپایدرهای اینترنتی از جمله خدمات آن است.

5. ابزار تحقیق کلیدواژه‌ها

ابزارهای کندوکاو کلیدواژه‌ها یا همان کلمات کلیدی فراوان است و ما در اینجا فقط به سه نمونه اشاره می‌کنیم:

Google Keyword Tool External 

ابزار کلمات کلیدی گوگل مجموعه بسیار مناسبی برای به دست آوردن آمار تعداد جستجو و رقابت بر روی کلمات کلیدی مختلف است که مورد استفاده بسیاری از سئوکارها و مدیران سایت‌ها قرار دارد.

جالب اینجاست که Google Keyword Tool External بخشی از پلتفرم AdWords گوگل محسوب می‌شود.

Wordtracker ابزار رایگان دیگری است که تحلیل بسیار دقیقی از هر کلمه به شما می‌دهد و در نهایت دید بهتری از بازار در اختیارتان می گذارد.

Wordtracker داده‌ها را از متاکراول‌ها (MetaCrawler) می‌گیرد، نه از موتورهای جستجوگر.

نسخه پولی این ابزار هم ارائه شده است که البته چندان به کار ما ایرانی‌ها نمی‌آید!

Keyword Discovery

یک ابزار بسیار غنی است که در میان حرفه‌ای‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار است.

اطلاعات این ابزار از بیش از 200 موتور جستجو در دنیا فراهم می‌شود و پایگاه داده‌ی آن که حاوی بیش از 38 میلیارد جستجو است، ماهانه به‌روز می‌شود.

تحقیق کلیدواژه‌ها، جستجوی کلمات مرتبط در هر صنعت، رفع اشتباه‌های نگارشی و املایی از هنرهای Keyword Discovery است.

کوتاه‌کننده‌های لینک

همانطور که در ابتدا گفتیم، کوتاه کننده های لینک می توانند در کنار سایر ابزارها به ما در بهبود سئو سایت کمک کنند. اما سازوکار آن چگونه است و چطور بر سئو تاثیرگذار است، در ادامه بخوانید.

کوتاه کننده لینک چیست؟

کوتاه‌کننده‌های لینک (URL shortener) به ابزاری گفته می‌شود که آدرس‌های اینترنتی طولانی را به لینک‌های کوتاه تبدیل می‌کند.
این کار باعث می‌شود نمایش لینک‌ها راحت‌تر شده و به خاطرسپاری آنها نیز آسان گردد. در این مطلب قصد داریم بیشتر شما را با کوتاه‌کننده‌های لینک و مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

مزایای کوتاه‌کننده‌های لینک

مفید برای بازاریابی محتوایی

کوتاه‌کننده‌های URL، تعداد کاراکترهایی که برای دریافت پیام و پیوند نیاز دارید را محدود می‌کند. پیش از آنکه توئیتر تصمیم بگیرد که لینک‌ها محدودیت حداکثر تعداد کاراکتر را رعایت کرده‌اند یا خیر، کوتاه‌کننده‌های URL کار خود را انجام داده‌اند و به مارکترها اجازه داده‌اند که عبارات یا هشتگ‌های بیشتری به پست خود اضافه کنند. فضای کمی که این آدرس یو آر ال اشغال می‌کند، شانس کلیک بر لینک شما را بیشتر می‌کند.

کوتاه‌کننده‌های URL کمک می‌کنند تا لینک‌های شما برند شوند. شرکت‌های بزرگ، یو آر ال‌های کوتاه سفارشی برای لینک‌های خود دارند. احتمالا متوجه دامنه t.co در توئیتر شده‌اید. این چه سرویس نامگذاری شده باشد و چه یک یو آر ال سفارشی، لینک‌های برندینگ کمک می‌کنند به طور اجمالی و دقیق آنچه خواننده با کلیک روی لینک انتظار دارد پیدا کند، به او نشان دهید.

تجزیه و تحلیل و مدیریت ترافیک

سرویس‌های کوتاه‌کننده URL هم گزینه رایگان دارند و هم پولی و شامل سطوح مختلفی از داده و تحلیل می‌شوند. با قرار دادن تمام لینک‌ها در سرویس خود، می‌توانید ببینید چه تعداد افرد روی آنها کلیک کرده‌اند، کدامیک از پست‌ها محبوب‌ترند، موقعیت جغرافیایی، مراجعه‌کنندگان از سایت‌های دیگر و … . گرچه بسیاری از این داده‌ها در گوگل آنالتیک داپلیکیت شده‌اند، UI (رابط کاربر) در کوتاه‌کننده URL به طور خاص برای پیوندهای اشتراکی طراحی شده‌اند، بنابراین قادر خواهید بود اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

تنظیمات No Follow

معمولا کوتاه‌کننده‌های URL از امکان no follow در لینک‌ها چشم‌پوشی می‌کنند، به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند این لینک‌ها را دنبال کنند و به طور بالقوه عملکرد سئو را تقویت می‌کنند.

زیبایی URL

آدرس‌های یو آر ال کوتاه شده ظاهر بهتری در مقایسه با آدرس‌های طولانی دارند. برای مخاطبان بالقوه که توسط لینک‌های مختلف بمباران می‌شوند، سعی می‌کنید با هر وسیله ممکن نرخ کلیک را به حداکثر برسانید.

کوتاه‌کننده‌های لینک
حال سوالی که مطرح می‌شود این است که استفاده از چنین سرویس‌هایی، چه تاثیری بر بهبود سئو دارد؟

آیا به کار بردن URL Shortener در سایت، سئو را ارتقاء می‌دهد یا خیر؟

پاسخ هم آری است و هم خیر!
در واقع این موضوع بستگی دارد به نوع کوتاه‌کننده لینک و نحوه ریدایرکت آن به وب‌سایت شما.
به عنوان مثال، اگر یوآرال شما با استفاده از 302 ریدایرکت شود، در آن صورت این کار موقتی است؛ ولی اگر این فرایند به وسیله 301 ریدایرکت انجام شود، ارزش و رتبه صفحه نیز منتقل می‌گردد و به همین دلیل بیشتر در نظر گوگل جلوه می‌کند.
در پرانتز بگویم که لابد می‌دانید ۳۰۱ ریدایرکت به معنای انتقال دائم آدرس به آدرسی دیگر است، ولی در 302 ریدایرکت این کار موقتی است.
در واقع در هر دو شیوه، هم کاربر و هم موتور جستجو از آدرس قدیم به آدرس جدید منتقل می‌شوند؛ با این تفاوت که اولی دائمی است و دومی موقت.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که به نحوه عملکرد سرویس URL shortener که انتخاب کرده‌اید، دقت نمایید.
یک راه برای این که مطمئن شوید کوتاه‌کننده لینک مورد نظرتان واقعاً 301 ریدایرکت دارد به وب‌سایت، این است: عناوینی (Headers) را که به مرورگرتان ارسال می‌کند بخوانید و ببینید درباره ریدایرکت چه اطلاعاتی در آنجا نهفته است.
آسان‌ترین راه برای نیل به این هدف، استفاده از ابزاری به نام Check Server Headers است.

به عنوان مثال، فرض کنید آدرس اینترنتی شما این است:
http://www.seosean.com/blog/are-forum-links-any-good
و می‌خواهید آن را کوتاه کنید.
آدرس کوتاه شده من این است:
http://www.seosean.com/akes
یوآرال کوتاه شده ممکن است به نسخه www دار سایت من ارجاع شود و سپس به صفحه مورد نظر برود. شاید این قضیه مشکلاتی به بار آورد، زیرا ظاهراً خزنده گوگل باید مسیرهای زیادی را برای رفتن به صفحه هدف طی کند.
اگر به این فرایند، یک گام دیگر نیز اضافه شود، مشکل بیشتر می‌شود؛ زیرا بر پیچیدگی مسیر اضافه می‌گردد.

موضوع دیگری که خیلی سوال می‌شود، استفاده از کلمات کلیدی در یوآرال کوتاه شده است.
به نظر من این کار اعتباری به وجود نمی‌آورد، زیرا ریدایرکت به این معناست که شما آدرس قدیم را از اعتبار ساقط کرده‌اید و تمام چیزهای آن را حذف نموده‌اید، بنابراین فقط آدرس جدید ملاک عمل قرار می‌گیرد.

انواع کوتاه‌کننده‌های لینک

از کدام کوتاه‌کننده‌های لینک باید استفاده کرد؟

سرویس‌های کوتاه کننده URL زیادی وجود دارند اما در اینجا به اختصار به چند نمونه معروف آن اشاره می کنیم:

Goo.gl  از سرویس  Google

این سرویس گوگل نه تنها لینک‌ها را کوتاه می‌کند، بلکه آگاهی در خصوص لینک‌ها به شما می‌دهد.

Bitly

امکان استفاده آسان از رابط کاربری گرافیکی دارد که ادراک سریعی از عملکرد می‌دهد و اجازه می‌دهد به آسانی یو آر ال‌های سفارشی Bitly را تست کنید.

TinyUrl

این سرویس کوتاه‌کننده احتمالا اولین موردی است که در نتایج تحقیق اینترنت نمایش داده می‌شود. مانند Bitly اینجا هم می‌توانید آدرس کوتاه URL  خود را سفارشی سازی کنید.

Fur.ly

این سرویس بسیار کاربردی است، چرا که هم می‌توانید برای لینک ساده استفاده کنید و هم گروهی از لینک‌ها را به لینک کوتاه شده تبدیل کنید.

Yourls

این سرویس، واسطه‌ها را از بین می‌برد. سرویس کوتاه‌کننده URL را خودتان اجرا می‌کنید، بنابراین می‌توانید هرطور که می‌خواهید آن را سفارشی سازی کنید.

سخن آخر

گوگل، فایرفاکس، یاهو و پلاگین‌های دیگر همگی امکاناتی برای تازه‌کارها در حوزه سئو قرار داده‌اند که بتوانند به راحتی سئوی سایت خود را بهبود دهند. با این ابزارها به تحلیل خوبی از وضعیت خود، وضعیت بازار، خطاها و مشکلات سایت و دیگر موارد دست می‌یابید. کوتاه کننده‌های لینک نیز کمک می‌کنند تا تجزیه و تحلیل ترافیک صفحه آسانتر شود. علاوه بر این چه از بعد زیبایی و چه عملکرد آن در معرفی صفحه درست، نقش مهمی در بهبود سئو ایفا می‌کنند. به همین خاطر لازم است ابزارهای کوتاه کننده‌های لینک را بشناسید و برای سایت خود استفاده کنید.

مطالب مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.