مجله اینترنتی تخصصی نرم افزار

تبلیغات کلیکی چیست و در پیشرفت کسب‌وکار شما چه نقشی دارد؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دنیای بازاریابی آنلاین دارای بخش‌های مختلفی است، یکی از این بخش‌ها نوعی بازاریابی با عنوان بازاریابی تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click است که در بازاریابی دیجیتال آن را PPC  می‌نامند. تبلیغات کلیکی، روشی نوین و پرکاربرد برای توسعه و پیشرفت کسب‌وکارهای آنلاین به‌شمار می‌رود. در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی این روش بازاریابی بپردازیم. اما قبل از هرچیز، باید بدانیم تبلیغات کلیکی چیست ؟

تبلیغات کلیکی چیست ؟

پرداخت به ازای کلیک ( Pay Per Click ) یا PPC ،  به شیوه پرداخت هزینه تبلیغات اشاره دارد. در این شیوه پرداخت، تبلیغ‌کنندگان به ازای هر کلیک انجام شده بر روی تبلیغاتشان، در رسانه‌های ناشر، به آن‌ها مبلغ مشخصی پرداخت می‌کنند.

بازاریابی تبلیغات کلیکی یا پرداخت به‌ازای کلیک (Pay Per Click)، راهی برای استفاده از موتورهای جستجو به‌منظور کسب بازدید از طریق کلیک‌های کاربران به‌صورت تبلیغات است. در تبلیغات کلیکی، شما تنها به ازای کاربری که به شما علاقه نشان داده و با کلیک روی تبلیغات، وارد وب‌سایت شما می‌شود هزینه می‌پردازید. به بیان دیگر، پرداخت به‌ازای کلیک، به تبلیغاتی اشاره دارد که در آن‌، تبلیغ‌‌کنندگان تنها به ازای کلیک انجام شده بر روی تبلیغات خود، هزینه پرداخت می‌کنند و برای نمایش‌هایی که منجر به کلیک نمی‌شود، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

اکنون که متوجه شدیم تبلیغات کلیکی چیست ، لازم است نحوه عملکرد این روش را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم. در بخش بعد به بررسی چگونگی عملکرد و نحوه استفاده از تبلیغات کلیکی می‌پردازیم.

عملکرد تبلیغات کلیکی چیست ؟

عملکرد تبلیغات کلیکی

نحوه عملکرد تبلیغات کلیکی بسیار هوشمندانه است. PPC ها، بر مبنای تبلیغ کلمات کلیدی پایه‌گذاری شده‌اند و به همین دلیل هوشمندانه خوانده می‌شوند. می‌توان آن‌ها را با سرعت زیاد و با دقت بالا و درست مطابق با کلمات کلیدی انتخابی سفارش داد. شما مبلغی متناسب با تعداد کلیک‌هایی که خواهان دریافت آن هستید، پرداخت کرده و سفارش خود را تکمیل می‌کنید. مثلاً اگر شما تبلیغ خود را برای 1000 کلیک سفارش داده باشید، به مقدار 1000 کلیک از آی‌پی‌های مجزا کلیک دریافت می‌کنید و به محض رسیدن تعداد کلیک‌ها به حدنصاب، تبلیغ شما حذف خواهد شد. گوگل تبلیغ موردنظر شما را با کلمه کلیدی مخصوص به کسب‌و‌کار شما مطابقت داده و در نتایج صفحاتی که کاربران اقدام به جستجو برای کلمات مشابه کرده‌اند به نمایش درمی‌آورد.

اکنون که به عملکرد این نوع تبلیغات آشنا شدیم، لازم است بدانیم انواع تبلیغات کلیکی چیست ؟ در بخش بعد انواع گوناگون این تبلیغات را بررسی خواهیم کرد.

انواع تبلیغات کلیکی چیست ؟

انواع تبلیغات کلیکی

تمامی روش‌های تبلیغات کلیکی ماهیت یکسانی دارند و همان‌طور که بیان شد با کلیک بر روی تبلیغات مرتبط با وب‌سایت، از شما مبلغی دریافت می‌شود. در ادامه به معرفی و بیان معروف‌ترین روش‌های تبلیغات کلیکی خواهیم پرداخت.

تبلیغات کلیکی بنری یا Banner PPC Ads

در این روش، شرکت‌های تبلیغاتی بنر تبلیغاتی شما را در پربازیدترین سایت‌های داخلی نمایش می‌دهند و به ازای هر کلیک  مخاطبین بر روی بنر، از شما پول دریافت می‌کنند. این روش تبلیغاتی، بسیار موثر است، زیرا معمولا بنر تبلیغاتی در سایت‌های زیادی به نماش درمی‌آید و و هر کاربری که جذب تبلیغات شما شود، بر روی بنر کلیک می‌کند و در نهایت به وب‌سایت شما هدایت می‌شود.

تبلیغات کلیکی درون برنامه ای یا In Application PPC Ads

شرکت‌های طراح و سازنده نرم افزار موبایل و کامپیوتر، معمولا فضاهایی از نرم‌افزار تولیدی خود را به تبلیغات اختصاص می‌دهند، تا علاوه بر جبران هزینه تولید، به کسب درآمد نیز بپردازند. بنر تبلیغاتی شما نیز می‌تواند در چنین فضاهایی به نمایش گذاشته شود. بدون شک تبلیغات شما به‌وسیله تعداد زیادی از کاربران نرم‌افزارها، دیده خواهد شد و مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تبلیغات کلیکی درون موتور های جستجو یا SERP Ads

همه می‌دانیم موتورهای جستجو از مهم‌ترین منابع ورود کاربران به وب‌سایت‌های مختلف هستند. به این شکل که کاربران با جستجوی برخی عبارات، که به آن‌ها «کلمات کلیدی» گفته می‌شود، به سایت موردنظر دسترسی پیدا می‌کنند. موتورهای جستجو، نیز نتایج را در قالب تعداد زیادی صفحه به کاربر نمایش می‌دهند. وب‌سایت‌های تازه‌کار، معمولا به زمان زیادی نیاز دارند تا در صفحات اول و دوم نتایج جستجو نمایش داده شوند، اما از طرفی، اکثر کاربران تنها به نتایج صفحات اول تا سوم اکتفا می‌کنند و ممکن است به سایت شما برخورد نکنند. موتورهای جستجو برای رفع این مشکل، روش تبلیغاتی با نام SERP را طراحی کرده‌اند که عملکرد آن به این صورت است: شما یک یا چند کلمه کلیدی را انتخاب کرده و معادل تعداد کلیک موردنظر به موتور جستجو پول پرداخت می‌کنید. با انجام این کار، در صورتی که کاربر عبارتی متشکل از کلمه کلیدی شما را جستجو کند، موتور جستجو علاوه بر نتایج جستجوی عمومی، وب‌سایت شما را نیز در صفحه اول یا دوم نتایج جستجو نمایش خواهد داد.

تبلیغات کلیکی ویدیویی یا Video PPC Ads

این روش نیز یکی از بهترین متدهای تبلیغات کلیکی به‌شمار می‌رود و بسیاری بر این باورند که تاثیر تبلیغات ویدئویی بسیار بیشتر از سایر روش‌ها است. در این روش، قبل از پخش ویدئو مورد نظر کاربر، یک تبلیغ ویدیویی یا بنری نمایش داده می‌شود که کاربر با کلیک بر روی آن، به وب‌سایت شما هدایت می‌شود. همچنین این تبلیغ می‌تواند درطول پخش ویدیو و در حاشیه نشان داده شود.

اکنون می‌دانیم تبلیغات کلیکی چیست و انواع مختلف آن چه کاربردی دارد. اما این روش بازاریابی چه مزایا و چه معایبی دارد؟ در ادامه به این پرسش، پاسخ خواهیم داد.

مزایای تبلیغات کلیکی چیست ؟

به‌صرفه بودن

در تبلیغات کلیکی (PPC)، شما فقط به ازای کلیک‌های کاربران بر روی تبلیغاتتان هزینه پرداخت می‌کنید، بنابراین به ازای نمایش‌های دریافت شده هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید و می‌توانید با توجه به شرایط کسب‌وکار خود و ارزشی که هر کاربر برای شما دارد، در مورد کمپین‌ تبلیغات کلیکی خود به‌صورت دقیق برنامه‌ریزی کرده و قیمت کلیک را متناسب با ارزش کاربران ورودی به سایت تعیین کنید.

هدفمند بودن

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تبلیغات کلیکی هدفمند بودن آن است. در تبلیغات کلیکی شما می‌توانید تنظیمات مختلف کمپین‌های کلیکی را بر اساس اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید، انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، منطقه‌ای که مخاطبان در آن حضور دارند، دستگاهی که استفاده می‌کنند، اپراتور موبایلی که به آن‌ها سرویس می‌دهد و…

قابل سنجش بودن

پلتفرم‌های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی‌ معمولا گزارش‌های کاملی از هزینه‌های انجام شده و نتایج حاصل از این هزینه‌ها به تبلیغ‌‌کنندگان ارائه می‌دهند، همچنین در تبلیغات کلیکی با استفاده از ابزارهایی همانند گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) قابلیت مانیتور و تحلیل اطلاعات مربوط به کمپین‌های کلیکی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از این ابزارها نتایج حاصل از تبلیغات انجام شده را به دقت مورد بررسی و تحلیل قراردهید.

سریع بودن

طراحی و راه‌اندازی تبلیغات سنتی ممکن است مدت‌ها طول بکشد، اما در تبلیغات کلیکی شما از تصمیم به نمایش تبلیغات تا اجرای آن به روی محیط اینترنت تنها نیم ساعت فاصله دارید. همچنین تبلیغات کلیکی، نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، بسیار سریع‌تر به نتیجه می‌رسند. برای مثال در صورت صرف هزینه به روی فعالیت‌های مربوط به سئو، دستیابی به نتایج این فعالیت‌ها می‌تواند ماه‌ها طول بکشد، در صورتی که نتایج صرف هزینه برای تبلیغات کلیکی به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده است.

قابلیت یادگیری

قابلیت آموزش و یادگیری تبلیغات کلیکی، یکی از دلایل محبوبیت و افزایش استفاده کسب‌وکارها از این روش بازاریابی است. به‌این ترتیب که، افراد متخصص فعال در تیم‌های بازاریابی شرکت‌ها، تصمیمات خود را براساس بر دانش و آموخته‌های خود اخذ می‌کنند. این موضوع در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی، مزیت مهمی تلقی می‌شود.

مزایای تبلیغات کلیکی

معایب تبلیغات کلیکی چیست ؟

نیازمند به زمان

در تبلیغات کلیکی، داده‌های مربوط به تبلیغات به صورت زنده قابل تحلیل و بررسی هستند، بنابراین، ارزیابی تبلیغات کلیکی در لحظه امکان پذیر است. اما برای بهینه‌سازی و بهبود تبلیغات کلیکی خود باید زمان کافی را به بررسی‌ داده‌ها و بهینه‌سازی این تبلیغات اختصاص دهید.

نیازمند به دانش و تجربه

برای طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای موثر و مفید کمپین‌های تبلیغات کلیکی، به دانش کافی و تجربه قبلی در این زمینه نیاز است.  عدم برخورداری از این دو عامل می‌تواند باعث شود بودجه‌ بازاریابی بی آنکه بهره‌ای داشته باشد، هزینه شود.

اتمام سریع بودجه

اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نیازمند پول است، تبلیغات کلیکی نیز نیازمند نظارت و بهینه‌سازی دائمی هستند. در صورت عدم نظارت و صورت نگرفتن بهینه‌سازی، سرمایه شما هدر خواهد رفت.

تبلیغات لزوما منجر به فروش نمی‌شود

باید به این نکته توجه کنید که کلیک‌های صورت گرفته بر روی تبلیغات شما و کاربرانی که به وب‌سایت شما می‌آیند لزوما به تحقق اهداف بازاریابی و فروش منجر نمی‌شود.  وظیفه طراحی صفحه فرود (Landing Page) و سایر محصولاتی که به شما در تبدیل مخاطب به خریدار کمک می‌کند، در زمان اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نیز همچنان برقرار است.

سخن آخر

همان‌طور که بیان شد، تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)، از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات در فضای آنلاین و از ضروری‌ترین بخش‌ها برای راه‌اندازی یک کمپین‌ بازاریابی دیجیتال موفق و کامل محسوب می‌شود. تبلیغات کلیکی  یک روش عالی برای دسترسی سریع به مشتریان احتمالی و ترویج محصولات و خدمات به‌شمار می‌رود.

در این مطلب ضمن پاسخ به سوال « تبلیغات کلیکی چیست ؟»، عملکرد این نوع تبلیغات، انواع تبلیغات کلیکی و همچنین مزایا و معایت این روش بازاریابی را مطالعه و بررسی کردیم.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.