Let’s travel together.

بررسی تاثیرات استفاده از کوتاه‌کننده‌های لینک بر سئوی سایت

زمان مطالعه: 4 دقیقه

کوتاه‌کننده‌های لینک (URL shortener) به ابزاری گفته می‌شود که آدرس‌های اینترنتی طولانی را به لینک‌های کوتاه تبدیل می‌کند.
این کار باعث می‌شود نمایش لینک‌ها راحت‌تر شده و به خاطرسپاری آنها نیز آسان گردد. در این مطلب قصد داریم بیشتر شما را با کوتاه‌کننده‌های لینک و مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

مزایای کوتاه‌کننده‌های لینک

مفید برای بازاریابی محتوایی

کوتاه‌کننده‌های URL، تعداد کاراکترهایی که برای دریافت پیام و پیوند نیاز دارید را محدود می‌کند. پیش از آنکه توئیتر تصمیم بگیرد که لینک‌ها محدودیت حداکثر تعداد کاراکتر را رعایت کرده‌اند یا خیر، کوتاه‌کننده‌های URL کار خود را انجام داده‌اند و به مارکترها اجازه داده‌اند که عبارات یا هشتگ‌های بیشتری به پست خود اضافه کنند. فضای کمی که این آدرس یو آر ال اشغال می‌کند، شانس کلیک بر لینک شما را بیشتر می‌کند.

کوتاه‌کننده‌های URL کمک می‌کنند تا لینک‌های شما برند شوند. شرکت‌های بزرگ، یو آر ال‌های کوتاه سفارشی برای لینک‌های خود دارند. احتمالا متوجه دامنه t.co در توئیتر شده‌اید. این چه سرویس نامگذاری شده باشد و چه یک یو آر ال سفارشی، لینک‌های برندینگ کمک می‌کنند به طور اجمالی و دقیق آنچه خواننده با کلیک روی لینک انتظار دارد پیدا کند، به او نشان دهید.

تجزیه و تحلیل و مدیریت ترافیک

سرویس‌های کوتاه‌کننده URL هم گزینه رایگان دارند و هم پولی و شامل سطوح مختلفی از داده و تحلیل می‌شوند. با قرار دادن تمام لینک‌ها در سرویس خود، می‌توانید ببینید چه تعداد افرد روی آنها کلیک کرده‌اند، کدامیک از پست‌ها محبوب‌ترند، موقعیت جغرافیایی، مراجعه‌کنندگان از سایت‌های دیگر و … . گرچه بسیاری از این داده‌ها در گوگل آنالتیک داپلیکیت شده‌اند، UI (رابط کاربر) در کوتاه‌کننده URL به طور خاص برای پیوندهای اشتراکی طراحی شده‌اند، بنابراین قادر خواهید بود اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

تنظیمات No Follow

معمولا کوتاه‌کننده‌های URL از امکان no follow در لینک‌ها چشم‌پوشی می‌کنند، به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند این لینک‌ها را دنبال کنند و به طور بالقوه عملکرد سئو را تقویت می‌کنند.

زیبایی URL

آدرس‌های یو آر ال کوتاه شده ظاهر بهتری در مقایسه با آدرس‌های طولانی دارند. برای مخاطبان بالقوه که توسط لینک‌های مختلف بمباران می‌شوند، سعی می‌کنید با هر وسیله ممکن نرخ کلیک را به حداکثر برسانید.

کوتاه‌کننده‌های لینک
حال سوالی که مطرح می‌شود این است که استفاده از چنین سرویس‌هایی، چه تاثیری بر سئو دارد؟

آیا به کار بردن URL Shortener در سایت، سئو را ارتقاء می‌دهد یا خیر؟

پاسخ هم آری است و هم خیر!
در واقع این موضوع بستگی دارد به نوع کوتاه‌کننده لینک و نحوه ریدایرکت آن به وب‌سایت شما.
به عنوان مثال، اگر یوآرال شما با استفاده از 302 ریدایرکت شود، در آن صورت این کار موقتی است؛ ولی اگر این فرایند به وسیله 301 ریدایرکت انجام شود، ارزش و رتبه صفحه نیز منتقل می‌گردد و به همین دلیل بیشتر در نظر گوگل جلوه می‌کند.
در پرانتز بگویم که لابد می‌دانید ۳۰۱ ریدایرکت به معنای انتقال دائم آدرس به آدرسی دیگر است، ولی در 302 ریدایرکت این کار موقتی است.
در واقع در هر دو شیوه، هم کاربر و هم موتور جستجو از آدرس قدیم به آدرس جدید منتقل می‌شوند؛ با این تفاوت که اولی دائمی است و دومی موقت.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که به نحوه عملکرد سرویس URL shortener که انتخاب کرده‌اید، دقت نمایید.
یک راه برای این که مطمئن شوید کوتاه‌کننده لینک مورد نظرتان واقعاً 301 ریدایرکت دارد به وب‌سایت، این است: عناوینی (Headers) را که به مرورگرتان ارسال می‌کند بخوانید و ببینید درباره ریدایرکت چه اطلاعاتی در آنجا نهفته است.
آسان‌ترین راه برای نیل به این هدف، استفاده از ابزاری به نام Check Server Headers است.

به عنوان مثال، فرض کنید آدرس اینترنتی شما این است:
http://www.seosean.com/blog/are-forum-links-any-good
و می‌خواهید آن را کوتاه کنید.
آدرس کوتاه شده من این است:
http://www.seosean.com/akes
یوآرال کوتاه شده ممکن است به نسخه www دار سایت من ارجاع شود و سپس به صفحه مورد نظر برود. شاید این قضیه مشکلاتی به بار آورد، زیرا ظاهراً خزنده گوگل باید مسیرهای زیادی را برای رفتن به صفحه هدف طی کند.
اگر به این فرایند، یک گام دیگر نیز اضافه شود، مشکل بیشتر می‌شود؛ زیرا بر پیچیدگی مسیر اضافه می‌گردد.

موضوع دیگری که خیلی سوال می‌شود، استفاده از کلمات کلیدی در یوآرال کوتاه شده است.
به نظر من این کار اعتباری به وجود نمی‌آورد، زیرا ریدایرکت به این معناست که شما آدرس قدیم را از اعتبار ساقط کرده‌اید و تمام چیزهای آن را حذف نموده‌اید، بنابراین فقط آدرس جدید ملاک عمل قرار می‌گیرد.

انواع کوتاه‌کننده‌های لینک

از کدام کوتاه‌کننده‌های لینک باید استفاده کرد؟

سرویس‌های کوتاه کننده URL زیادی وجود دارند اما در اینجا به اختصار به چند نمونه معروف آن اشاره می کنیم:

Goo.gl  از سرویس  Google

این سرویس گوگل نه تنها لینک‌ها را کوتاه می‌کند، بلکه آگاهی در خصوص لینک‌ها به شما می‌دهد.

Bitly

امکان استفاده آسان از رابط کاربری گرافیکی دارد که ادراک سریعی از عملکرد می‌دهد و اجازه می‌دهد به آسانی یو آر ال‌های سفارشی Bitly را تست کنید.

TinyUrl

این سرویس کوتاه‌کننده احتمالا اولین موردی است که در نتایج تحقیق اینترنت نمایش داده می‌شود. مانند Bitly اینجا هم می‌توانید آدرس کوتاه URL  خود را سفارشی سازی کنید.

Fur.ly

این سرویس بسیار کاربردی است، چرا که هم می‌توانید برای لینک ساده استفاده کنید و هم گروهی از لینک‌ها را به لینک کوتاه شده تبدیل کنید.

Yourls

این سرویس، واسطه‌ها را از بین می‌برد. سرویس کوتاه‌کننده URL را خودتان اجرا می‌کنید، بنابراین می‌توانید هرطور که می‌خواهید آن را سفارشی سازی کنید.

مطالب مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.